Stora Enso ja eurooppalaisen sellu- ja paperiteollisuutta edustavan CEPIn muut jäsenyritykset ryhtyvät vauhdittamaan kiertotaloutta arvoketjun muiden yritysten kanssa. 4evergreen-hankkeella tehostetaan kuitupohjaisten pakkausten kierrätystä ja lisätään yhteistyötä kiertotalouden mukaisessa suunnittelussa ja materiaalien käytössä.
4evergreen-yhteistyöhankkeella edistetään kuitupohjaisten pakkausten hyödyntämistä ilmasto- ja ympäristövaikutusten minimoimiseen tähtäävässä, vastuullisessa kiertotaloudessa. Tavoitteena on myös tuoda esiin kuitupohjaisten pakkausmateriaalien ja kierrätyksen innovaatioita, luoda suuntaviivoja kuitujen kiertoa ja uudelleen käyttöä tukevalle suunnittelulle sekä kehittää keräysjärjestelmiä ja kuitupohjaisten pakkausten käsittelyyn soveltuvia kierrätysinfrastruktuureja ja -teknologioita.
Ainutlaatuinen yhteishanke tuo yhteen arvoketjun kaikki toimijat. Stora Enson lisäksi mukana ovat muiden muassa Nestlé, Danone, Huhtamäki, SIG Combibloc, SEDA, Elopak, Tetra Pak, AR Packaging ja MARS.
”Tämä on tärkeä askel Euroopan biopohjaisessa kiertotaloudessa ja kuitupohjaisten pakkausratkaisujen aseman lujittamisessa markkinoilla”, sanoo Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström.
”Muovijäte on globaali ongelma, jota ei voida ratkaista ilman ilmastoälykkäitä, uusiutuvia ja kierrätettäviä ratkaisuja. Yritykset läpi koko arvoketjun yhdistävät voimansa, ja se voi saada aikaan todellista, käänteentekevää muutosta.”
Kuitupakkauksista kierrätetään lähes 85 %
”Johtavana ruoka- ja tarjoilupakkausten valmistajana olemme iloisia saadessamme olla mukana perustamassa 4evergreen-hanketta”, sanoo Eric Le Lay, Huhtamäen Foodservice Europe-Asia-Oceania -segmentin johtaja.
Eurostatin mukaan kuitupohjaisten pakkausten kierrätysaste Euroopassa on jo 84,6 prosenttia, ja kierrätettyjen kuitupohjaisten pakkausten volyymi on yhtä suuri kuin kaikkien muunlaisten kierrätyspakkausten yhteensä. 4evergreenilla ja muilla vastaavilla alan hankkeilla halutaan edistää innovatiivisten kierrätyskuitupohjaisten tuotteiden kehittämistä ja markkinoille tuloa.