Viikon case: Sitkeä klassikko tekee paluun

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-12-05
PÄIVITETTY: 2023-02-16


Suomalaiset ovat salmiakkikansaa, joka kolmannes meistä pitää siitä. Salmiakkiaakkoset on klassikkomakeinen, joka tekee nyt paluun. Cloetta tuo makeisen paljon toivotun, voimakkaamman makuisen ja sitkeämmän salmiakin takaisin hieman modernisoidussa pussissa.

Uusi tuote on Aakkoset Original Salmiakki. Karkki täyttää jo 50 vuotta, sillä sen maku ja rakenne ovat miellyttäneet suomalaisia jo vuodesta 1970. Aakkosille on alusta alkaen ollut tunnusomaista pakkauksen vahva graafinen ilme ja timanttikuvio, sekä tietysti aakkoset itse karkeissa.

”Aakkoset-karkkien kirjaimet – tai pikemminkin niiden puuttuminen – ovat puhuttaneet kansaa vuodesta toiseen. Ihmisillä on tapana muodostaa karkkien kirjaimista sanoja ja tarinoiden mukaan on hyvä enne, jos kirjaimista saa muodostettua oman ihastuksensa nimen”, kertoo Cloettan tuoteryhmäpäällikkö Heidi Pekkala.

”Meillä onkin iloisia uutisia kaikille Väinöille, Päiveille ja Åsille: nyt pussissa on mukana myös skandinaaviset kirjaimet Å, Ä ja Ö!”, Pekkala sanoo.

Cloettan tekemän kyselyn mukaan salmiakkia syödään Suomessa ylivoimaisesti eniten muihin Pohjoismaihin verrattuna. Salmiakki jakaa voimakkaasti mielipiteitä, sillä vain 6 % norjalaisista, 12 % tanskalaisista ja 22 % ruotsalaisista syö salmiakkia. Suomessa salmiakkia syö joka kolmas. Salmiakki on erityisesti keski-ikäisten naisten suosikki.

Aakkosten pussipakkaus 80-luvulta. Kuva: Cloetta.

Futurismia ilmeessä ja markkinoinnissa

Aakkoset on tiettävästi vanhin Suomessa karkkipussimuodossa myyty salmiakkimakeinen. Ensimmäinen Aakkoset Salmiakki oli pieni 50 g karkkipussi. Valmiit karkkipussit tulivat Suomessa kauppoihin vasta 1960-luvun puolivälissä. Siihen asti karkkeja ostettiin kilohintaan ja kauppias pussitti ne paperipusseihin.

Aakkoset Salmiakki -pussit ovat alusta lähtien olleet musta-puna-valkoisia ja vinoneliökuvioisia. Aakkoset -pussien ilme on kantanut nykypäivään asti hieman modernisoituna versiona. Aakkoset-makeispussisarja sai keväällä 2019 uudistetun ulkoasun tuttua vinoneliökuviota kunnioittaen.

Aakkoset Salmiakkia mainostettiin aluksi aikakauslehdissä, mutta sitä on nähty myös televisiossa. Vuonna 1982 valmistui varsin futuristinen Salmiakki Aakkoset -mainos, jonka pääosassa on Helena Lindgren. Se voitti pronssisen leijonapatsaan Cannes Lions –mainoselokuvakilpailussa.

Jatka lukemista

Päätyykö pakkaus hylkyyn vai kiertoon?

Lajittelu ja muovipakkauksen päätyminen oikeaan paikkaan kierrätyslaitoksella määrittävät kierrätyksen onnistumisen.
ia_ahl_etiketit

Valion maitotölkit pukeutuvat kevätkuoseihin

Viljele hyvää -maitotölkit ilmestyvät kauppoihin tästä viikosta alkaen ja ovat saatavilla heinä-elokuun vaihteeseen asti.
Valio 22032022

Suomalaisväriä Pro Carton Young Designers -kilpailussa

Lapin yliopiston teollisen muotoilun opiskelija Senni Virransola pääsi ainoana suomalaisena jatkoon kansainvälisessä suunnittelukilpailussa.
Pro Carton 12082021

360 Services auttaa optimoimaan pakkausta

Metsä Boardin uusi palvelukokonaisuus tarjoaa asiakkaille entistä paremmat mahdollisuudet kehittää pakkauksiaan.
MetsäBoard 26052021

Uusimmat uutiset

Antalis aloitti yhteistyön liimajätin kanssa

Maailman suurimmasta liimayhtiöstä H.B. Fullerista sekä paperi- ja pakkaustukkuri Antaliksesta tuli strategisia kumppaneita.
Antalis

InterSystem laajenee Suomeen

InterSystem perustettiin Ruotsissa vuonna 1989, joten se juhlii nyt 35. vuottaan. InterSystem laajensi myyntiä Norjaan vuonna 2014 ja vuonna 2021 se teki saman Tanskassa. Nyt on Suomen vuoro.
Finland_InterSystem-palletizerx

Tätä on luvassa Sign Print&Pack -messuilla Odensessa syyskuun puolivälissä

Enää on reilu viikko aikaa Sign Print&Pack -messuihin Tanskassa. AGIn Lars Jensen ja Daniel Wahlgren, mitä voimme odottaa tämän vuoden messuilta Odensessa?
FotoJet-99x

Innovaatiot ja kestävyys teemana Fachpackissa syyskuun lopulla

Pakkausteollisuuden johtajat, innovaattorit ja asiantuntijat kokoontuvat jälleen Fachpack-messuille Saksan Nürnbergiin 24.–26. syyskuuta 2024. Nürnberg Messe lupaa tarjota laajan valikoiman innovaatioita, kestävän kehityksen ratkaisuja ja verkostoitumismahdollisuuksia, mikä houkuttelee kävijöitä kaikkialta maailmasta, Ruotsia ja Suomea myöden.  
Messegeschehen / Fair activities in general