Pernod Ricard Finland lanseerasi Valkian Suomen 100-vuotisjuhlavuoden maljajuomaksi. Nyt kerralla läpilyöneen viinin ilme uudistuu ja tuoteperhe kasvaa.
Vahva ja erottuva pakkausdesign yhdessä korkealaatuisen sisällön kanssa siivittivät tiedotteen mukaan uuden tuotteen menestykseen, jota ei osattu odottaa. Vain vuodessa se kohosi kategoriansa myydyimpien listalle ja jäi pysyvästi valikoimiin. Uudistuneessa pakkausilmeessä on säilytetty vahva tunnistettavuus sinivalkoisen värityksen avulla lähes kaikkien designelementtien kuitenkin muuttuessa täysin.
”Kun pakkausilmeitä uudistetaan, on tärkeää huolehtia siitä, että brändiä ja tuotetta ei kadoteta. Ne on yhä pystyttävä vaivatta löytämään ja tunnistamaan, jotta kaikki tunnettuuden eteen jo tehty työ ei mene hukkaan”, korostaa Maija Olkkonen-Seppo Valkian suunnittelusta vastaavasta designtoimisto Packdesign ID:stä. Hänen mukaansa usein pakkausilmeitä voi kuitenkin muuttaa yllättäväkin radikaalisti kun ymmärretään, mitkä tekijät ovat tunnistettavuuden kannalta kriittisiä.
”Uusi designilme on satumaisen kaunis. Packdesign ID:n suunnittelijat ovat auttaneet meitä tuomaan Valkian aivan uudelle tasolle. Suomen juhlavuoden jälkeen tuote tarvitsi uudenlaista visuaalista näkökulmaa – kuitenkin niin että kuluttaja vielä löytää tutun tuotteen helposti. Suunnittelijat onnistuivat jälleen ammattimaisella otteellaan korostamaan brändin tärkeitä ominaisuuksia ja viestimään pakkauksessa oikealla tavalla niitä piirteitä, jotka erottavat tuotteen muusta valikoimasta. Olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen”, sanoo Salla Kasula-Sainio, Marketing Manager, Pernod Ricard Finland.
Valkia Mustikkaisen sinivalkoisessa pakkausilmeessä korostetaan marjaisaa makumielikuvaa kohderyhmää puhuttelevalla tavalla. Uniikit kuvitukset on luotu käsin maalaten ja ne rakentavat osaltaan brändin tarinaa. Uudistuksen yhteydessä tuote saa rinnalleen uuden tuotteen, Valkia Marjametsän, jonka raikkaan punavalkoinen ulkoasu on saanut inspiraationsa mehevistä mansikoista, vadelmista ja mustikoista.
Uudistuksen yhteydessä valkoiseksi maalattu pullo korvattiin myös kierrätykseen paremmin sopivalla valkoisella sleeverillä. Näin valkoinen kokonaisilme voitiin säilyttää eikä itse pulloa tarvitse enää käsitellä. Samalla saatiin käyttöön lisää painopinta-alaa pakkauskommunikaatiolle. Pakkauskuvitus suunniteltiin ja viimeisteltiin painomenetelmä ja sleeveröinti huomioiden siten, että lopputulos onnistuu eikä sen kohdalla tarvitse tehdä kompromisseja. Painatuksissa hyödynnettiin hopeafoliota, joka tuo lopputulokseen houkuttelevia efektejä, syvyyttä ja harkittuja yksityiskohtia.