Uusilla painoväreillä älykkäitä pakkauksia

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-09-29
PÄIVITETTY: 2023-01-18


VTT on mukana kehittämässä toiminnallisia eli funktionaalisia painovärejä, joiden avulla voidaan valmistaa esimerkiksi älykkäitä elintarvikepakkauksia.

VTT:n mukaan kuluttajatuotteiden jäljitettävyys ja viihteelliset ratkaisut voivat olla hyvinkin pian osa arkipäiväämme erityisesti elintarvikepakkauksissa ja vaikkapa tekstiileissä ja kodinkoneissa. VTT kehittää eurooppalaisessa TagItSmart-hankkeessa toiminnallisia painovärejä, joiden avulla voidaan toteuttaa tuotteiden muuttuvat koodit. Esimerkiksi muki voi ilmoittaa koodinsa avulla kuluttajalle juoman lämpötilan tai pakkaus ilmaista tuotteen parasta ennen -päivän sekä alkuperä- ja valmistusmaan.

Funktionaalisia painovärejä käytetään erilaisissa tuotteissa 2D-koodien painatuksessa. ”Ideana on, että painoväri reagoi tietyssä lämpötilassa tai tietyn ajan kuluessa ja antaa näin kuluttajalle dynaamisen koodin avulla toisenlaista lisäinfoa sisältävän viestin”, kertoo projektipäällikkö Liisa Hakola.

”Meillä on kehitteillä myös pakkauksiin sopiva vuotoindikaattori, joka reagoi tyhjiöpakattuun pakkaukseen tulevan hapen kanssa. Sen avulla esimerkiksi elintarvikepakkaus voi ilmoittaa, onko sen sisältö käyttökelpoista vai pilaantunut. Jos vuotoindikaattori on koodi, sen avulla pääsee lukutilanteesta ja -hetkestä riippuviin lisäpalveluihin ja -tietoihin.”

TagItSmart-hankkeessa kehitetään esineiden internetin käytännön sovelluksia kolmen vuoden ajan. VTT kartoittaa myös kuluttajien mielipiteitä niistä. VTT:n lisäksi Suomesta on mukana Upcode. Kuluttajan ulottuville uudet sovellukset tulevat viimeistään projektin päätyttyä.

 

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron

Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt muovipussiveron käyttöönoton. Se tulee voimaan toukokuun alusta ja koskee sekä muovikasseja että kaupan ohuita muovipusseja. Vero ei koske kasseja, jotka on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
plast-skatt-utvald

UPM investoi uuden sukupolven biokemikaaleihin

UPM käynnistää merkittävän kasvuhankkeen biokemikaaleissa ja investoi biojalostamoon Leunassa, Saksassa. Biojalostamo tuottaa sataprosenttisesti puupohjaisia biokemikaaleja, jotka mahdollistavat siirtymän fossiilisten raaka-aineiden käytöstä kestävämpiin vaihtoehtoihin useissa kuluttajalähtöisissä lopputuotteissa, kuten pakkauksissa.
upm-biokemikaalit-rakeet

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce