Uusi Juti-olut on pakattu tölkkeihin, joissa on kierrätyskelpoiset etiketit. Näin tölkit voidaan kierrättää painettujen tölkkien tavoin.
Uudenlaisen etiketin otti ensimmäisenä käyttöön Saimaan Juomatehdas. Kierrätyskelpoinen etiketti on suomalainen keksintö, jossa käytetään UPM Raflatacin ohutta Vanish-etikettimateriaalia. Nyt myös Pyynikin Käsityöläispanimo on ottanut innovaation käyttöön Juti-oluessaan, joka lanseerattiin 20.3. Etiketin painoi Pirkanmaan Laatuetiketti Oy.
Valmiiksi painettuja tölkkejä ei ole valmistettu alle 100 000 kappaleen erissä. Tämän vuoksi pienpanimot ovat yleensä pakanneet juomansa lasipulloihin ja käyttäneet paperisia tai muovisia itseliimautuvia etikettejä.
Palpa on sallinut heinäkuun 2016 alusta lähtien pienten tölkkierien tarroittamisen. Tölkin voi tarroittaa joko osittain tai kokonaan. Tarrojen käyttö on mahdollista, jos tuotteen vuosimyynti on alle 100 000 kappaletta.
”Tämä materiaali ottaa tässä käytössä ensimmäisiä askeliaan, ja meillekin tullut tilaus oli ensimmäinen laatuaan. Panimoilla on nyt enemmän valinnanvaraa pakkaamisessa. Tölkkejä ja lasipulloja ei välttämättä voi täyttää samalla linjastolla, joten siirtyminen pulloista tölkkeihin vaatii muitakin ja isompia investointeja kuin uudet etiketit”, sanoo Timo Rouvi Pirkanmaan Laatuetiketistä.
Rouvi ei kuitenkaan näe suuria esteitä tölkkietikettien käytön lisääntymiselle.
Pyynikin Käsityöläispanimo julkaisi uuden olutmerkin yhteistyössä kiekkolegenda Timo ”Juti” Jutilan kanssa. Juti-olut on 0,5-litraiseen tölkkiin pakattu englantilaistyyppinen rehti suodattamaton pale ale. Prosentteja perinteikkäässä oluessa on 4,7.