Pakatut tomaatit ovat viime vuosina nostaneet suosiotaan. Pakkaus-lehti testasi pikkutomaattien pakkaukset, mutta testiin otettiin mukaan myös muutamia isompia tomaattipakkauksia.
– Suosion kasvu on käynnistynyt jo vuosia sitten. Uudentyyppiset tomaattilajikkeet ovat yleistyneet viime vuosina, ja niiden irtomyynti on hankalaa muun muassa suuren hävikin vuoksi, sanoo Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen.
PET on suosituin materiaali tomaattien pakkaamisessa ja vielä erityisesti kierrätys-PET. Lähes kaikki testiin päätyneet tomaattipakkaukset olivatkin kierrätys-PETistä valmistettuja. Testissä tarkasteltiin useita tomaattipakkauksia, ja eroja löytyi brändin lisäksi myös pakkausten käytettävyydessä ja erityisesti siinä, onko pakkausta käytetty hyväksi tuotteesta viestittäessä.
– Vihannekset ostetaan silmillä, joten tomaatti on hyvä myös näkyä pakkauksesta hyvin. Pakkauksessa tulee voida kertoa myös vähintään kaikki lakisääteiset asiat tomaatista ja pakkaajasta, toteaa osto- ja myyntipäällikkö Liisa Eronen Keskon päivittäistavarakaupasta.
PET-tomaattipakkausten ongelmana on aiemmin ollut, että ohut materiaali taipuu helposti kauppakassissa, jolloin pikkutomaatit leviävät pitkin kassia eikä pakkaus siis tuo tuotteelle sen tarvitsemaa suojaa logistiikkaketjun viimeisellä maililla. Testatessa pakkauksia taivuteltiin lommoille, ja pakkaukset pitivät hyvin pintansa ja tomaatit pysyivät vahingoittumattomina.
Kaikissa pakkauksissa oli tuotteen säilymisen kannalta tärkeät ilmareiät. Kaikkein tiiveimmän tuntuinen oli testin ainoa kartonkipakkaus, jossa hengittävän materiaalin ansiosta oli tarvittu vain kolme reikää pakkauksen takakyljessä.
– PET- tai rPET-rasiapakkauksen edut ovat kiistattomat: hävikkiprosentti 0, tuote on helppo kuljettaa vaikkapa evääksi kouluun tai työpaikalle, snack-ruokailu yleistyy ja pakkaukseen saadaan kaikki tarvittava informaatio, Jyrki Jalkanen sanoo.
Testissä tuli esiin, kuinka vaikea pakkauksesta on ilman lähempää tarkastelua arvioida sisällön määrää. Pakkauksella on siis väliä ostopäätöstä tehtäessä ainakin niille, jotka eivät katsele kilohintaa. Myös brändäys on tärkeää, ja brändäämällä pakkaus saadaan oma tuote erottumaan muista samankaltaisista tuotteista. Närpiön vihanneksen tuotteita löytyy Pakkaus-lehden testistä neljää erilaista, jotka kaikki poikkeavat toisistaan sekä pakkauksen tyypiltä että pakkausilmeeltään.
Tutustu testattuihin tomaattipakkauksiin Suomen Pakkausyhdistyksen sivuilla.