Stora Enso myy kuluttajapakkauskartonki- ja metsätoimintonsa Kiinassa

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2022-12-16
PÄIVITETTY: 2023-03-01


Stora Enso on käynnistänyt prosessin Kiinan Beihaissa sijaitsevan kuluttajapakkauskartonkitehtaansa mahdollisesta myynnistä. Myyntiin sisältyisivät myös raaka-ainetta Beihain tehtaalle toimittavat metsätoiminnot ympäröivällä alueella. Myyntiprosessi tukee Stora Enson strategiaa keskittyä uusiutuvien tuotteiden pitkän aikavälin kannattavaan kasvuun pakkauksissa, rakentamisen ratkaisuissa ja biomateriaali-innovaatioissa.

Stora Enson strategisena tavoitteena on kasvattaa johtoasemaansa kuitupohjaisten pakkausten markkinoilla. Beihain toimintojen myyminen antaisi Stora Ensolle mahdollisuuden nopeuttaa strategiansa toteuttamista keskittymällä kasvavia maailmanlaajuisia pakkausmarkkinoita palveleviin kustannustehokkaisiin tuotantolaitoksiin, kuten hiljattain ilmoitettuun investointiin Oulussa ja vireillä olevaan De Jong Packaging Groupin ostoon.

Kartonkitehdas ja metsätoiminnot voidaan myydä yhdessä tai erikseen. Stora Enso ei ole sitoutunut määräaikaan, johon mennessä myyntiprosessi on saatava päätökseen. Myyntisuunnitelmalla ei ole välitöntä vaikutusta Stora Enson taloudelliseen tilanteeseen tai Beihain yksikön toimintaan. Beihain yksikkö palvelee edelleen asiakkaitaan.

Stora Enson Beihain tuotantolaitos aloitti toimintansa vuonna 2016. Alueella on moderni mekaanista sellua valmistava tehdas ja Kiinan markkinoita palveleva korkealaatuisia kuluttajapakkauskartonkeja valmistava linja. Vuotuinen tuotantokapasiteetti on 250 000 tonnia mekaanista massaa ja 550 000 tonnia kuluttajapakkauskartonkia. Stora Ensolla on Guangxin alueella myös 70 000 hehtaarin maa-alue. Sen eukalyptusviljelmät perustettiin vuonna 2003 kuidun hankintaa varten. Tehdas työllistää noin 1 000 henkilöä metsätoiminnot mukaan lukien. Stora Enso omistaa noin 80 prosenttia tuotantolaitoksesta ja metsätoiminnoista ja yhtiön paikalliset kumppanit sekä International Finance Corporation (IFC) omistavat loput. Stora Enso tekee yhteistyötä kaikkien sidosryhmien kanssa saadakseen myyntiprosessin päätökseen.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko