Saunapalvikinkulle halutaan EU-nimisuoja

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-05-15
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Ruokavirasto on hyväksynyt nimisuojahakemuksen suomalaiselle Aito saunapalvikinkku -nimitykselle. Nimisuojaa on kolmea eri lajia ja suojan on saanut jo 13 suomalaista tuotetta, kun Ruotsissa niitä on vain 7.

EU:n nimisuojajärjestelmässä nimen rekisteröinti on kaksivaiheinen prosessi, jossa kansallisen käsittelyn jälkeen hakemus toimitetaan EU:n tasolle. Saunapalviyhdistys on hakenut saunapalville suojattua maantieteellistä merkintää (SMM). Muut nimisuojat ovat suojattu alkuperänimitys (SAN) ja aito perinteinen tuote (APT).

Suojattu maantieteellinen merkintä määrittää, että tuotteen tuotanto, jalostus tai käsittely pitää tapahtua tietyllä maantieteellisellä alueella, josta johtuvat tuotteen laatu, maine tai muut ominaisuudet. Muita suomalaisia tuotteita joilla on tämä merkintä ovat Puruveden muikku, Kainuun rönttönen, Suomalainen vodka sekä Suomalainen hedelmälikööri ja marjalikööri.

Nimisuojan ovat saaneet myös Lapin Puikula, Lapin poron liha, kuivaliha ja kylmäsavuliha, Kitkan viisas, sahti, kalakukko ja karjalanpiirakka. Nimisuojauksesta voi olla hyötyä etenkin vientituotteen brändäämisessä ja markkinoinnissa sekä kotimaassa matkailuun liittyen.

Nimisuojattuja tuotteita on EU:n DOOR-tietokannassa nyt yli 1 300. Italia on ollut asiassa aktiivisin, sillä on jo lähes 300 nimisuojan saanutta tuotetta.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce