RePack ehdokkaana ympäristöpalkinnolle

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2017-06-20
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Verkkokaupoille suunnattu suomalainen pakkausinnovaatio RePack on valittu ehdokkaaksi Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnolle. Myös alkaliparistoja hyödyntävä Rec Alkaline on ehdokkaana.

Muun muassa Finlaysonin ja Makian käyttämä RePack tavoittelee noin 47 000 euron arvoista palkintoa. Suomesta pääsi kaksi yritystä yhdentoista yrityksen ehdokaslistalle. Palkinto jaetaan Helsingissä marraskuun alussa.  

Ympäristöpalkinnon teemana on tänä vuonna innovaatiot, jotka auttavat jätteettömään yhteiskuntaan siirtymisessä. RePack taistelee verkkokauppojen pakkausjätettä vastaan.

”Pakkausjäte tuottaa suuren määrän roskaa vuosittain, ja sen määrä lisääntyy entisestään verkkokauppojen suosion kasvaessa. Meidän uudelleen käytettävä ja palautettava pakkaus tarjoaa ratkaisun tähän ympäristöongelmaan”, RePackin toimitusjohtaja Jonne Hellgren kertoo.

Verkkokaupat pystyvät käyttämään RePack-pakkausta ainakin 20 kertaa. RePack-pakkaus vähentää tiedotteen mukaan pakkausjätettä yli 90 prosenttia ja hiilidioksipäästöjä jopa 80 prosenttia.

Tällä hetkellä pakkauspalvelua käyttää lähes kolmekymmentä verkkokauppaa viidessä maassa. RePackin asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Filippa K, Varusteleka ja Eurokangas.

Rec Alkaline Oy on kehittänyt tekniikan, jolla saadaan kemiallisen prosessin jälkeen valmistettua alkaliparistoista mangaani- ja sinkki-hivenaineliuosta maatalouden tarpeisiin. Kaikista maailman paristoista on alkalia 75–85 %, joten raaka-ainetta riittää. Nyt suurin osa alkaliparistoista menee kaatopaikalle.
 

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron

Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt muovipussiveron käyttöönoton. Se tulee voimaan toukokuun alusta ja koskee sekä muovikasseja että kaupan ohuita muovipusseja. Vero ei koske kasseja, jotka on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
plast-skatt-utvald

Uusi merkintäväri steriloituihin pakkauksiin

Merkintäjärjestelmiä valmistava Linx Printing Technologies on kehittänyt uuden mustesuihkuvärin, jolla voidaan merkitä ruokapakkauksia ennen niin sterilointia. Väri kestää hyvin kuumuutta ja kosteutta.
linx-ink-utvald

Uusimmat uutiset

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak