Kotimaisten pienpanimoiden oluet nousevat paraatipaikoille Prismoissa ja S-marketeissa. Tarjolle tulee kymmenittäin uusia oluita ja tietoa niistä saa verkkosovelluksesta.
”Vuodenvaihteen alkoholilain muutos alkaa nyt näkyä toden teolla myös hyllyissä. Muutoksen vauhdikkuus aiheutti sen, ettei uusia kiinnostavia tuotteita saatu hyllyihin heti. Valikoima on kasvanut tipotellen. Viimein tarjonta alkaa olla odotetulla tasolla ja uusia kiinnostavia tuotteita putkahtelee hyllyyn lisää pitkin kevättä”, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Hyllyihin saadaan kevään aikana pari sataa uutta olutta. Valikoima vaihtelee paikallisesti, koska tavoitteena on saada tarjolle kunkin paikkakunnan omat olutsuosikit.
Lakimuutos on vaikuttanut alkoholijuomien kysyntään maltillisesti. Vahvempien eli yli 4,7-prosenttisten oluiden myyntiosuus oli alkuvuonna 5,5 % kaikesta myydystä oluesta. Kokonaisuutena olutmyynti on käynyt vain hivenen viime vuotta paremmin.
”Oluen kulutus on murroksessa. Peruslagerit antavat tilaa erikoisoluille ja määrä korvautuu laadulla. Esimerkiksi Ale-oluiden myynti on kolminkertaistunut ja vehnäoluiden myynti kasvanut 50 prosentilla kolmessa vuodessa”, Oksa sanoo.
S-ryhmän ja oululaissyntyisen start-up-yrityksen Pint Pleasen yhteistyö tuo oluen ystävien ulottuville ajankohtaiset tiedot S-ryhmän kauppojen olutvalikoimista. Mobiilisovellus räätälöi käyttäjälle sopivat, paikalliset olutsuositukset ja tarjoaa arvioita ja tietoja valikoimissa olevista juomista sekä niiden erityispiirteistä. Pint Please tuottaa myös hyllynreunaetiketteihin nostettavat tuotekuvaukset kauden kiinnostavimmista erikoisoluista.