Pakkausuudistusten myötä vähemmän muovia

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2020-11-23
PÄIVITETTY: 2023-01-18


K-ryhmässä on tehty pakkausuudistuksia kuluvan vuoden aikana jo noin 60:een omien merkkien tuotteeseen. K-ryhmän tavoitteena on vähentää omien tuotemerkkien pakkausten muovimäärää ja tehdä pakkauksista kierrätettäviä, biohajoavia tai uudelleen käytettäviä vuoteen 2025 mennessä. Selkeämmillä lajitteluohjeilla ja pakkausten materiaalivalinnoilla K-ryhmä kannustaa asiakkaitaan kuluttajapakkausten kierrättämiseen, kertoo yrityksen tiedote.

Kuluttajat toivovat elintarvikepakkauksiin mahdollisimman vähän muovia ja mahdollisimman helppoa kierrätettävyyttä. K-ryhmän pakkauskehitystä ohjaavat pakkaus- ja muovilinjaukset, joiden tavoitteena on vähentää omien tuotemerkkien pakkausten muovimäärää ja tehdä pakkauksista kierrätettäviä, biohajoavia tai uudelleen käytettäviä vuoteen 2025 mennessä.

Vuoden 2020 aikana K-ryhmä on tehnyt muovilinjauksensa mukaisia pakkausuudistuksia yhteensä noin 60:een omien merkkiensä tuotteeseen. Tähän mennessä muovia on säästetty pakkauskehitystoimilla jo yli 300 tonnia ja tavoitteesta on saavutettu 40 prosenttia. Määrä vastaa noin 14 miljoonaa muovikassia.

Kuluvan vuoden aikana muovia on vähennetty muun muassa Pirkka marjatuotteiden, jauhelihan, maitojuomien, chilin, persiljan ja tillin, salaatin ja tiettyjen sienien pakkauksissa. Uusia tuotteita, kuten Pirkka -luomutuotteet: aprikoosi, nektariini ja rypäleet, on pakattu kierrätysmuovirasioihin. Kierrätysmuovilla on korvattu useiden tuotteiden, kuten esimerkiksi Pirkka pesu-, huuhtelu- ja astianpesuaineiden pakkausmateriaali. Pirkka ruusubegonian suojakääreissä on pilotoitu kotimaista, sertifioidusta havusellusta valmistettua pakkausmateriaalia.

Rullakkomuovista wc-paperikääreeksi

– Kiertotalousajattelu ohjaa pakkauskehitystyötämme. Oivalsimme äskettäin, että kauppojemme rullakoissa käytettyä pakkauskalvoa voidaan hyödyntää Pirkka wc- ja talouspaperipakettien pakkausmateriaalina. Etsimme toiminnastamme jatkuvasti vastaavanlaisia materiaalien hukkavirtoja, joita saisimme fiksulla tavalla palautettua hyötykäyttöön, sanoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

– Oman pakkauskehityksen lisäksi K-ryhmä tekee tiivistä yhteistyötä myös kumppaniensa kanssa. Tavoitteena on tuoda K-kauppojen valikoimiin tuotteita, joissa hyödynnetään rohkeita materiaali-innovaatioita. Eräs esimerkki on K-ruokakaupoissa myytävä Fazerin Moomin suklaarae, joka on ensimmäisenä elintarvikkeena pakattu puupohjaiseen, kierrätettävään Paptic Gavia -pakkaukseen.

Oikein lajiteltu pakkaus on hyvis

Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata tuotetta.

– Pakkauskehitys on tarkkaa tasapainottelua, sillä muovi ei ole yksioikoinen pahis. Muovi suojaa ja säilöö tehokkaasti elintarvikkeita ja auttaa vähentämään ruokahävikkiä. Ruokahävikki on pakkaustakin suurempi ympäristön kuormittaja ja siksi arvioimme tuotekohtaisesti, missä muovi on edelleen tarpeen, missä sitä voidaan korvata ja miten se saadaan mahdollisimman tehokkaasti takaisin kiertoon, toteaa Jäske.

Ympäristön näkökulmasta olennaista on, mitä pakkaukselle tapahtuu sen käytön jälkeen: päätyykö se kiertoon vai ei. Jotta muovi ja muut pakkausmateriaalit pystytään hyödyntämään uudestaan, on tärkeää, että ne lajitellaan oikein. Mitä enemmän kierrätetään, sitä vähemmän tarvitsee valmistaa uutta. Kiertotaloudessa jokaisen toimijan rooli on tärkeä.

– Kehitämme omien tuotemerkkiemme tuotepakkauksia myös selkeyttämällä niiden lajitteluohjeita, jotta kierrättäminen olisi asiakkaillemme mahdollisimman helppoa. Kuluttajapakkaukset voi kierrättää vaivattomasti kaupassakäynnin yhteydessä Rinki-ekopisteillä, joita tutkimustemmekin mukaan asiakkaamme kovasti arvostavat. Ekopisteitä on K-kauppojemme yhteydestä jo yli 400 ympäri Suomea ja niistä noin 230:ssa voi kierrättää myös muovit, Jäske jatkaa.

 

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Drupa alkaa pian – tässä on kuusi trendiä, joita kannattaa pitää silmällä

Kahdeksan vuoden tauon jälkeen pääsemme jälleen Drupa-messuille ja näemme, mitä toimittajat uskovat meidän tarvitsevan. Tästä löydät kuusi trendiä, joita kannattaa seurata messuhalleissa.
drupa24_12x

Pakkausautomaatio säästää monella tavalla verkkokaupassa

Suomalainen logistiikkayhtiö Inex Partners Oy on tehnyt yhteistyötä SEE:n (aiemmin Sealed Air) kanssa kehittääkseen pakkausautomaatiota.
SEE-I-Pack

Metsä Boardin taivekartonkikone on nyt Euroopan suurin

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board vihki 11. huhtikuuta käyttöön uudistetun taivekartonkikoneen Ruotsin Husumissa.
Ribbon-has-been-cutx

Kp lanseerasi ensimmäisen sataprosenttisesti kierrätetyn muovisen elintarvikerasian

Klöckner Pentaplast (kp) ilmoittaa saavuttaneensa tärkeän virstanpylvään elintarvikepakkausteollisuudessa. Se esitteli ensimmäiset elintarvikerasiat, jotka on tehty pelkästään kierrätetystä PET:stä (rPET), joka on valmistettu pakkauksista.
KP-trayx