Nuoret suosivat kartonkipakkauksia

JULKAISTU: 2019-06-18
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Yli puolet suomalaisista nuorista kertoo valitsevansa elintarvikkeensa mieluummin kartonkiin kuin muoviin pakattuna, selviää Stora Enson ja Valion teettämästä kyselytutkimuksesta. Pakkausmateriaalin uusiutuvuus on tärkeää erityisesti ilmastonmuutokseen huolestuneimmin suhtautuville nuorille.

Toukokuussa 2019 toteutetun kyselytutkimuksen mukaan neljä viidestä 15–29-vuotiaasta suomalaisnuoresta on huolissaan ilmastonmuutoksesta. Hyvin huolissaan kuvaa olevansa puolet nuorista. Heistä kolme neljästä valitsee mieluummin kartonkisen kuin muovisen elintarvikepakkauksen.

Nuorille uusiutuva materiaali on tärkeä ominaisuus elintarvikepakkauksissa. Kyselyn mukaan uusiutuvaa raaka-ainetta pitää tärkeänä kaksi kolmasosaa nuorista, ja uusiutuvuus arvioidaan tärkeämmäksi ominaisuudeksi kuin pakkauksen kompostoituvuus tai helppokäyttöisyys.

Tärkeintä pakkausmateriaalin uusiutuvuus on ilmastonmuutokseen huolestuneimmin suhtautuville nuorille – heistä lähes 80 prosenttia kertoo uusiutuvuuden olevan tärkeää. Tärkeiksi pakkausominaisuuksiksi kyselyssä nousivat myös pakkausten rooli elintarvikkeen puhtauden ja laadun varmistamisessa sekä ruokahävikin vähentämisessä.

Nuorten suhtautumista ilmastonmuutokseen, elintarvikkeisiin ja pakkausmateriaaleihin valottava kyselytutkimus liittyy Stora Enson ja Valion Porin SuomiAreenalla järjestämään paneelikeskusteluun ”Fiilis vai fakta? Nyt murretaan ilmastomyyttejä pakkauksista ja ruuasta”.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Pakkausinnovaatiot puhuttivat Slushissa

Huhtamäki toi yhdessä teollisuusteknologia-alan pääomasijoitusyhtiö Emerald Venturesin kanssa yhteen pakkausalan, kasvuyritykset, alan asiantuntijat sekä sijoittajat järjestämällä yhteisen työpajan Slushissa.
IMG_6711

Kreppipaperikiriste lavan ympärille

Antalis on lanseerannut paperikiristeen. Paperikuidusta valmistettu Master’in- tuote on monomateriaalia, joten se on lajiteltavissa kartonkikeräykseen.
antalis

EU-parlamentti päätti omasta kannastaan pakkaus- ja pakkausjäteasetukseen

EU-parlamentti päätti omasta kannastaan, mutta vasta kevättalvella selviää, minkälainen pakkaus- ja pakkausjäteasetus Euroopan Unioniin saatiin.
Pääkirjoitus

Saarioinen Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu

Saarioinen Oy:n nykyisen toimitusjohtajan Matti Karppisen jäädessä eläkkeelle uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Ilkka Brander.
1800x900matti-ja-ilkka