Norjalainen valmisruoka tölkistä pahvipakkaukseen

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2020-02-18
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Norjalainen valmisruokavalmistaja Nortura siirtyy useissa tuotteissaan metallipurkista kartonkipakkaukseen ja lanseeraa muun muassa Tetra Recart -pakkauksiin pakatut lihapullat ja kinkun. Vaihtoa perustellaan ympäristösyillä.

Useat Norturan suosituista norjalaisista valmisruoista on jo siirretty säilyketölkistä pahvipakkaukseen. Elinkaarianalyysin mukaan pahvipakkauksilla on huomattavasti pienempi ilmastovaikutus verrattuna muista materiaaleista valmistettuihin valmisruoan pakkauksiin.
Elinkaarianalyysin mukaan esimerkiksi pahvipakkauksen ilmastojalanjälki on 81 % pienempi kuin vastaavan kokoisen metallitölkin. Tämä johtuu muun muassa siitä, että Tetra Recart -pakkaukset ovat pääosin kasviperäisiä, mikä vähentää fossiilisten raaka-aineiden käyttöä. Ne myös painavat vähemmän ja ovat nelikulmaisia, mikä parantaa kuljetustehokkuutta.

”Nortura työskentelee aktiivisesti kestävän kehityksen edistämiseksi tavoitteenaan vähentää ilmastovaikutuksia. Uusilla pakkauksillamme otamme askeleen oikeaan suuntaan ja vähennämme vuotuista metallin kulutustamme 300 tonnilla, mikä vaikuttaa positiivisesti hiilijalanjälkeemme. Lisäksi voimme tarjota kuluttajillemme käytännöllisen pakkauksen, joka painaa vähemmän ja antaa aivan uudenlaisen ilmeen myymälähyllylle”, kertoo Norturan toimitusjohtaja Anne Marit Panengstuen.

Pahvipakkaukset säilyttävät myös pitkän säilyvyysajan ruoat ilman kylmäjakelua. Norjalaiset kuluttajat voivat siis helposti ottaa uuteen pakkaukseen pakatut Norturan klassiset tuotteet mukaansa tunturiretkelle tai mökille, jossa ei ehkä ole jääkaappia. Uusi pakkaus antaa lisäpinnan myötä tuotemerkille modernin ja uudenlaisen ilmeen. Lisäksi kuluttajan on helppo käyttää, litistää ja kierrättää pakkaus.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts