K-ryhmä rakentaa Luonnonvarakeskuksen (Luken) kanssa mallin, joiden avulla ruokakaupasta voi tehdä hiilineutraalin. Mallin ottavat käyttöönsä syksyn aikana kolme K-ruokakauppaa. Kokemusten perusteella mallia on tarkoitus laajentaa vuoden 2020 aikana myös muihin K-ryhmän ruokakauppoihin.
Hiilineutraalin kaupan toimintamalli määrittää kaupan oman toiminnan hiilijalanjäljen ja sen vähentämistavoitteen. Tavoitteena on tunnistaa toimenpiteet kaupan hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja laskea lopuksi tarvittavan kompensoinnin määrä. Malli ei laske kaupan myymien tuotteiden hiilijalanjälkeä.
”K-ryhmä on vahvasti sitoutunut luomaan ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Hiilineutraali ruokakauppa on konkreettinen esimerkki työstämme ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Haluamme tehdä asiakkaillemme vastuulliset valinnat mahdollisimman helpoiksi ja yksinkertaisimmillaan vastuullisuutta voi toteuttaa asioimalla hiilineutraalissa ruokakaupassa”, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.
Kaupan ilmastovaikutukset liittyvät pääasiassa myymälöiden valaistukseen, kaupan omaan energiankulutukseen, kuljetuksiin ja niistä syntyviin päästöihin, kaupassa syntyvään ruokahävikkiin ja jätteisiin, myytävien tuotteiden säilytykseen ja valmistukseen kaupassa sekä kaupan palvelupakkauksiin.
Toimintamallia ryhtyvät hyödyntämään ensimmäisenä K-Citymarket Easton Helsingissä, K-Supermarket Basilika Sipoossa ja K-Market Visamäki Hämeenlinnassa.