K-ryhmä kehittää hiilineutraalin ruokakaupan

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-09-20
PÄIVITETTY: 2023-01-18


K-ryhmä rakentaa Luonnonvarakeskuksen (Luken) kanssa mallin, joiden avulla ruokakaupasta voi tehdä hiilineutraalin. Mallin ottavat käyttöönsä syksyn aikana kolme K-ruokakauppaa. Kokemusten perusteella mallia on tarkoitus laajentaa vuoden 2020 aikana myös muihin K-ryhmän ruokakauppoihin.

Hiilineutraalin kaupan toimintamalli määrittää kaupan oman toiminnan hiilijalanjäljen ja sen vähentämistavoitteen. Tavoitteena on tunnistaa toimenpiteet kaupan hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja laskea lopuksi tarvittavan kompensoinnin määrä. Malli ei laske kaupan myymien tuotteiden hiilijalanjälkeä.

”K-ryhmä on vahvasti sitoutunut luomaan ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Hiilineutraali ruokakauppa on konkreettinen esimerkki työstämme ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Haluamme tehdä asiakkaillemme vastuulliset valinnat mahdollisimman helpoiksi ja yksinkertaisimmillaan vastuullisuutta voi toteuttaa asioimalla hiilineutraalissa ruokakaupassa”, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Kaupan ilmastovaikutukset liittyvät pääasiassa myymälöiden valaistukseen, kaupan omaan energiankulutukseen, kuljetuksiin ja niistä syntyviin päästöihin, kaupassa syntyvään ruokahävikkiin ja jätteisiin, myytävien tuotteiden säilytykseen ja valmistukseen kaupassa sekä kaupan palvelupakkauksiin.

Toimintamallia ryhtyvät hyödyntämään ensimmäisenä K-Citymarket Easton Helsingissä, K-Supermarket Basilika Sipoossa ja K-Market Visamäki Hämeenlinnassa.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Suomen McDonald's käyttää kotimaisia kuitukansia

McDonald'sin juomien muovikannet ovat historiaa, sillä ne on nyt korvattu kotimaisilla kuidusta valmistetuilla kansilla. Ravintolaketju jatkaa muovin vähentämistä asteittain.
McD_Kuitukannet_Kuvaoikeudet_Huhtamaki_hero-desktop

Vaihtaako Metsä valkean kraftlinerin valmistuksen ruokapakkauspapereiksi Husumissa?

Metsä Tissue ja Metsä Board suunnittelevat Husumin tehtailla BM2:n tuotannon muuttamista. Jos investointi toteutuu, tehtailla voitaisiin valmistaa vuodessa noin 80 000 tonnia ruokapakkauspaperia sekä tiivispapereita.
Metsa-husumx

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass