Innovaatiot esillä pakkausalan suurtapahtumassa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2020-02-26
PÄIVITETTY: 2023-02-16


PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic -messut esittelee alan viimeisimmät innovaatiot omalla Innovaatioalueellaan. Hyvin kansainvälisenen tapahtuman ohjelma keskittyy muun muassa ruokahävikkiin ja mereen kulkeutuviin jätteisiin.

Inspiroiva Packdesign ID:n kuratoima pakkausnäyttely tuo tapahtumaan monipuolisen kattauksen tämän hetken kiinnostavimpia pakkauksia.

Tapahtumakokonaisuus PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic järjestetään Helsingissä Messukeskuksessa 11.-12.3.2020.

Tapahtumakokonaisuuden oma Innovaatioalue esittelee alojen viimeisimpiä keksintöjä viimeisimmän kahden vuoden ajalta. Mukana on yli 10 yritystä pakkaus-, elintarvike ja muovialan yrityksistä Suomesta. Alueella olevat innovaatiot tarjoavat ratkaisuja muun muassa pakkausmateriaaleihin, logistiikan datan käyttöön dynaamisen QR-koodin muodossa, sekä siihen, miten ympäristövastuullisuuteen panostavat yritykset voisivat kääntää toimenpiteensä kilpailueduksi.

”Innovaatioalue konkretisoi hienosti alalla tapahtuvan kehityksen. Yksi alueen suurimmista vetonauloista on Panotecilta tuleva pakkauskone, joka yhdessä Boxonin kanssa esittelee Box-on-Demand -pakkausratkaisun. Kyseinen ratkaisu mahdollistaa sen, että kaikille lähetyksille saadaan oikean kokoinen laatikko ja pakkaus, jolloin keskimääräinen tyhjä tila saadaan karsittua puoleen, ja kuljetettavia lavoja puolestaan tulee huomattavasti vähemmän. On hienoa päästä esittelemään tapahtuman kävijöille Panotecin ja Boxonin innovaatio, sekä innovaatioita muun muassa Woodlylta, Zymotecilta ja Schur Star Systemsiltä”, iloitsee myyntiryhmäpäällikkö Marcus Bergström.

INSPIRE! Packaging Beyond The Box -näyttely esittelee pakkaussuunnittelun asiantuntijoiden ja Suomen johtavan markkinatutkimusyrityksen Kantar TNS:n yhteisen näkemyksen tulevaisuuden kiinnostavimmista kuluttajatrendeistä konkreettisten, ympäri maailmaa koottujen pakkausmallien avulla. Packdesign ID:n tuottama näyttely haastaa tavanomaisia ratkaisuja ja esittelee pakkauksia, joiden avulla vastataan kuluttajien muuttuviin vaatimuksiin, toiveisiin ja tarpeisiin.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Päätyykö pakkaus hylkyyn vai kiertoon?

Lajittelu ja muovipakkauksen päätyminen oikeaan paikkaan kierrätyslaitoksella määrittävät kierrätyksen onnistumisen.
ia_ahl_etiketit

Valion maitotölkit pukeutuvat kevätkuoseihin

Viljele hyvää -maitotölkit ilmestyvät kauppoihin tästä viikosta alkaen ja ovat saatavilla heinä-elokuun vaihteeseen asti.
Valio 22032022

Suomalaisväriä Pro Carton Young Designers -kilpailussa

Lapin yliopiston teollisen muotoilun opiskelija Senni Virransola pääsi ainoana suomalaisena jatkoon kansainvälisessä suunnittelukilpailussa.
Pro Carton 12082021

360 Services auttaa optimoimaan pakkausta

Metsä Boardin uusi palvelukokonaisuus tarjoaa asiakkaille entistä paremmat mahdollisuudet kehittää pakkauksiaan.
MetsäBoard 26052021