Fazer päivittää kaikkiin muovikorkillisiin kartonkipakkauksiinsa direktiivin mukaiset korkit

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-02-06
PÄIVITETTY: 2023-03-01

Muovituotteiden ympäristövaikutusten vähentämistä koskevan EU-direktiivin mukaan korkit eivät enää jatkossa saa irrota juomapakkauksista. Vaatimus tulee voimaan heinäkuussa 2024, mutta Fazerilla muutos tulee näkymään kasvipohjaisten juomien ja ruuanlaittotuotteiden pakkauksissa jo vuoden 2023 alkupuolella.

Fazer päivittää kaikkiin muovikorkillisiin kartonkipakkauksiinsa uudet, direktiivin mukaiset korkit. Muutokset tullaan tekemään vuoden 2023 aikana liukuvasti lähes kaikkiin pakkauksiin.

Fazerin toteuttamassa kuluttajatutkimuksessa1) lähes 70 % vastaajista kertoi valitsevansa mieluummin korkillisen kuin korkittoman tuotepakkauksen. Korkillinen pakkaus myös vähentää kodeissa syntyvää ruokahävikkiä, sillä tiivis korkki ei päästä lävitseen hajuja eikä makuja. Yksi vaihtoehto vaatimusten täyttämiseen olisi poistaa korkit juomapakkauksista kokonaan, mutta kyseiseen ratkaisuun Fazerilla ei päädytty, koska yhtiössä kuunnellaan kuluttajaa herkällä korvalla.

Uudentyyppisiä korkkeja ei ole tarpeen irrottaa silloinkaan, kun pakkaukset lajitellaan kodeissa kierrätykseen. Kierrätyslaitos liottaa kartonkipakkaukset vedessä, minkä jälkeen kartonki-, muovi- ja alumiiniosat irtoavat toisistaan ja ne saadaan lajiteltua erilleen. Kierrätetystä kartongista tehdään uusia tuotteita, kuten paperihylsyjä ja aaltopahvia.

Fazerin tuotepakkaukset suunnitellaan kiertotalouden periaatteita noudattaen, ja esimerkiksi korkkiuudistus on vaatinut investointeja pakkauskoneisiin. Vastuullisen pakkaamisen visionsa mukaisesti Fazer edistää kierrätettävien, uudelleenkäytettävien ja uusiutuvien materiaalien käyttöä sekä kehittää uusia ympäristöystävällisiä pakkauksia. Tuotepakkauksen tärkein tehtävä on suojata elintarviketta ja pidentää sen säilyvyyttä. Oikeilla materiaaleilla vaikutetaan näin ollen myös ruokahävikin minimoimiseen.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce