Familon korvaa muovia Papticilla

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2022-02-03
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Familon vastaa kuluttajien toiveeseen vastuullisemmista tuotepakkauksista lanseeraamalla biopohjaisen, helposti kierrätettävän myyntipakkauksen tyynyille ja peitoille. Vuoden alussa kauppoihin ilmestyneet uudet pakkaukset on valmistettu Paptic-materiaalista.

Pakkausmuovin vähentäminen ja siirtyminen vastuullisempiin pakkausmateriaaleihin on osa Familonin vastuullisuusstrategiaa. Familon siirtyy muovittomiin kuluttajapakkauksiin tuoteryhmä kerrallaan.

– Halusimme vastata kuluttajien toiveisiin kehittämällä muovittoman, oikeasti vaivattomasti kierrätettävän pakkauksen. Pakkausuudistus on osa Familonin brändiuudistusta, jossa olemme myös uudistaneet Familonin malliston sekä kiteyttäneet ydinviestimme ja visuaalisen ilmeemme. Vanhoista muovipakkauksista luopuminen tulee säästämään muovia miljoonan muovikassin verran vuodessa, kertoo Familon-brändistä vastaavan Wendre Finland Oy:n toimitusjohtaja Olli Liljavirta.

Familonin muotoilufilosofian mukaisesti uudesta pakkauksesta karsittiin kaikki turha. Täysin uudenlaiset tyyny- ja peittopakkaukset koostuvat Papticista valmistetusta pussista sekä aaltopahvisesta vyötteestä, joka toimii myös pussinsulkijana.

Paptic oli luonnollinen valinta Familonin uudeksi pakkausmateriaaliksi. Se on puupohjainen ja biohajoava materiaali, joka kestää käytössä ja hylkii kosteutta. Käytön jälkeen Papticin voi kierrättää kartongin tai pakkauspapereiden keräyksessä.

Familon kannustaa kuluttajia jatkokäyttämään pussia ennen kuin se päätyy kierrätykseen: tyynypussi sopii postituspussiksi, kookkaampaa peittopussia voi käyttää jätteiden lajittelussa tai pyykkipussina, ja se on myös tyylikäs sisustuselementti.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass

Dow vähentää 1 500 työpaikkaa ympäri maailmaa

Osana miljardin dollarin vuotuista säästösuunnitelmaa Dow on ilmoittanut vähentävänsä 1 500 työpaikkaa maailmanlaajuisesti. Suunnitelmaan kuuluu myös 500 – 700 miljoonan dollarin suorien kustannusten leikkaus, joka kohdistuu etupäässä kolmansilta osapuolilta ostettuihin palveluihin ja sopimustyöhön.
Dow-HQ-main_ix

Kosmetiikkapakkausten valkaistu sellukartonki voi aiheuttaa puolet suuremman hiilijalanjäljen kuin taivekartonki

Metsä Boardin uusien laskelmien mukaan kartongin valinta voi vähentää merkittävästi kauneudenhoito- ja kosmetiikkabrändien pakkausten hiilijalanjälkeä. Tutkimuksessa verrattiin Metsä Boardin kartonkeja Euroopan markkinoilla käytettyihin tuotteisiin.  IVL Swedish Environmental Research Institute varmensi Metsä Boardin arvioinnin.
kosmetiikka