DS Smith laittaa kiertotalouden kaiken keskiöön

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-10-22
PÄIVITETTY: 2023-01-18


DS Smith on jo jonkin aikaa panostanut Ellen MacArthur Foundation -säätiöön ja tavoitteeseen siirtyä nopeammin kiertotalouteen. Tavoitteisiin kuuluvat sataprosenttinen kierrätys tai kierrätettävät pakkaukset vuoteen 2025 mennessä. Pakkausalan toimijoista myös Unilever on mukana säätiön toiminnassa.

”Voimme ylpeinä todeta, että konsernimme on tarttunut haasteeseen osaltaan edistää luopumista vanhasta, lineaarisesta järjestelmästä eli siitä, että tuotetaan, käytetään ja heitetään roskiin,” sanoo Ari Viinikkala, DS Smithin Suomen toimintojen toimitusjohtaja.

DS Smithin tuotteet ovat alun perin kotoisin kasvavasta metsästä. Sieltä tie kiertää kierrätykseen. Kun kuitu on lopulta hyödynnetty, se kompostoidaan ja palautetaan kasvikuntaan. Hyvä näin. Mutta kehitystyötä ei kuitenkaan ole mitään syytä lopettaa tähän.

”Tehtävämme on luoda entistä paremmat mahdollisuudet asiakkaillemme tuottaa, toimittaa ja markkinoida niin vähillä resursseilla kuin mahdollista, ja ilman negatiivisia ympäristövaikutuksia. Ja aina kiertotalous keskiössä”, Viinikkala sanoo.

Ellen MacArthur Foundation perustettiin vuonna 2010, ja sen tavoitteena on edistää siirtymistä kiertotalouteen. DS Smith julkaisi 22. toukokuuta 2019 yhteistyön säätiön kanssa tavoitteenaan edistää yritysten kiertotaloustoimintaa ja tukea liiketoimintojen innovaatioita. Kumppanuus vahvistaa DS Smithin kestävän kehityksen tavoitteita. Ohjelma perustuu yhdeksään pitkän aikavälin tavoitteeseen, joihin kuuluvat sataprosenttinen kierrätys tai kierrätettävät pakkaukset vuoteen 2025 mennessä. Säätiön kymmenen nykyisen globaalin kumppanin joukossa ovat Danone, Google, H&M, Nike, Phillips, Renault ja Unilever.

Uusimmat uutiset

Kouvolan lakritsi kilpailee uudella pakkauksellaan Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Kouvolan Lakritsi ottaa osaa uudella, kierrätettävällä Laku-mukillaan Packnorth Award -kilpailuun. Muki on valmistettu neitseellisestä kuidusta ja korvaa muoviset karkkipussit.
Lakritsx
Kouvolan lakritsi kilpailee uudella pakkauksellaan Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus
Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service
Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit
Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts
Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista