DS Smith on jo jonkin aikaa panostanut Ellen MacArthur Foundation -säätiöön ja tavoitteeseen siirtyä nopeammin kiertotalouteen. Tavoitteisiin kuuluvat sataprosenttinen kierrätys tai kierrätettävät pakkaukset vuoteen 2025 mennessä. Pakkausalan toimijoista myös Unilever on mukana säätiön toiminnassa.
”Voimme ylpeinä todeta, että konsernimme on tarttunut haasteeseen osaltaan edistää luopumista vanhasta, lineaarisesta järjestelmästä eli siitä, että tuotetaan, käytetään ja heitetään roskiin,” sanoo Ari Viinikkala, DS Smithin Suomen toimintojen toimitusjohtaja.
DS Smithin tuotteet ovat alun perin kotoisin kasvavasta metsästä. Sieltä tie kiertää kierrätykseen. Kun kuitu on lopulta hyödynnetty, se kompostoidaan ja palautetaan kasvikuntaan. Hyvä näin. Mutta kehitystyötä ei kuitenkaan ole mitään syytä lopettaa tähän.
”Tehtävämme on luoda entistä paremmat mahdollisuudet asiakkaillemme tuottaa, toimittaa ja markkinoida niin vähillä resursseilla kuin mahdollista, ja ilman negatiivisia ympäristövaikutuksia. Ja aina kiertotalous keskiössä”, Viinikkala sanoo.
Ellen MacArthur Foundation perustettiin vuonna 2010, ja sen tavoitteena on edistää siirtymistä kiertotalouteen. DS Smith julkaisi 22. toukokuuta 2019 yhteistyön säätiön kanssa tavoitteenaan edistää yritysten kiertotaloustoimintaa ja tukea liiketoimintojen innovaatioita. Kumppanuus vahvistaa DS Smithin kestävän kehityksen tavoitteita. Ohjelma perustuu yhdeksään pitkän aikavälin tavoitteeseen, joihin kuuluvat sataprosenttinen kierrätys tai kierrätettävät pakkaukset vuoteen 2025 mennessä. Säätiön kymmenen nykyisen globaalin kumppanin joukossa ovat Danone, Google, H&M, Nike, Phillips, Renault ja Unilever.