Zalando testaa RePackin pakkauskonseptia

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-10-04
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Zalando testaa neljän viikon ajan RePackin uudelleenkäytettäviä pakkauksia vähentääkseen pakkauksista syntyvää jätettä. Yhteensä noin 10 000 asiakasta Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa saavat Zalando-tilauksensa palautettavissa pakkauksissa.

Testissä tutkitaan, miten palautettavat pakkaukset saadaan integroitua Zalandon nykyiseen logistiikkaprosessiin. Pakkaukset lähetetään yrityksen Tukholman logistiikkakeskuksesta ja asiakas palauttaa ne postin kautta.

Myös H&M:n Laboratory kokeilee RePackin palautusjärjestelmää yhteistyössä Weekday-palvelun kautta. Asiakas saa alennuksen, jos palauttaa pakkauksen postiin tai Weekday-kauppaan.

RePack sai EU-rahoitusta

RePack on suomalainen startup-yritys, jonka toimintaa vauhdittaa nyt myös EU. RePack on saanut EU:n komission Horizon 2020 -ohjelmalta 1,8 miljoonan euron rahoituksen toimintansa kehittämiseen. Horizon rahoittaa yrityksiä, joilla on suuri potentiaali mullistaa markkinoita tai luoda uusia tuotteita.

RePack on suomalaisen Plan B From Outer Space Oy:n kehittämä pakkausmateriaali ja sen palautusjärjestelmä. RePack-pakkaukset valmistetaan kierrätysmuovista, joka on edelleen kierrätettävää polypropeenia. 2017 RePack voitti Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon. Pakkaus on suunniteltu kestämään 20 palautuskertaa.

”Olemme kehittäneet pakkausmenetelmäämme vuodesta 2012 lähtien ja nyt on nopean kansainvälistymisen vaihe. RePack on jo nyt käytössä viidessätoista maassa ja tavoitteena on laajemmat globaalit markkinat”, toteaa yhtiön toimitusjohtaja Jonne Hellgren.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Tampereella kehitetään biomateriaaleja

VTT, Tampereen ammattikorkeakoulu ja rakennus- sekä pakkausalaan liittyvät yritykset kehittävät kestävämpiä ja ympäristöystävällisempiä materiaaleja uusiin sovelluksiin. BeLight-hankkeen tavoitteena on myös verkostoituminen, kansainvälistyminen sekä muovin kiertotalouden mukaiset uudet liiketoimintamahdollisuudet.
belight-hanke-tampere-banneri

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit