Muotituotteiden vähittäiskauppa Ted Baker parantaa kestävän kehityksen toimiaan uudelleen käytettävällä verkkokauppalaatikolla. Innovatiivisen ratkaisun kehitti DS Smith, ja sen keskeinen osa on uudelleen käytettävä ja uudelleen suljettava vyöte pakkauslaatikon ympärillä.
Ted Baker halusi parantaa verkkokauppapakkauksensa ympäristövaikutusta pyrkien samalla säilyttämään itselleen tyypillisen ‘vau’ -efektin. Osana muutosta pakkausten tuotanto palautettiin Kaukoidästä Britanniaan. Tuotannon hiilijalanjälki pieneni, ja mahdollisuudet päivittää kausiluontoisesti pakkausta sekä kyky vastata kaupan kysyntäpiikkeihin paranivat.
Yhdessä DS Smithin kanssa Ted Baker onnistui kehittämään täysin kierrätettävän pakkauksen, jonka osalta se asetti vuosittaiseksi tavoitteeksi käyttää 20 % pakkauksista uudelleen. Tämä tavoite on jo ylitetty, sillä keskimäärin 27 % pakkauksista on käytetty uudelleen. Pakkauksiin suunniteltiin uudelleen käytettävä ja uudelleen suljettava vyöte, jonka jännittävä painatus viestii brändistä.
“Vyöte suojaa pakkausta kuljetuksessa ja estää sen avaamisen. Asiakas voi palauttaa tuotteet samassa pakkauksessa yksinkertaisesti kääntämällä vyötteen ympäri. Paketti saapuu jakelukeskukseen ilman erillisiä etikettejä ja sitä voidaan käyttää uudelleen muihin toimituksiin jopa kolmekin kertaa,” sanoo Rob Carle, DS Smithin Iso-Britannian verkkokauppaliiketoiminnan Head of Sales.
Tavoitteena myös parempi avauskokemus
Tuotteen ja pakkauksen suojaaminen on vyötteen päätehtävä. Tämän vuoksi pakkausratkaisu ja sen kahdeksan kokovaihtoehtoa testattiin DS Smithin DISCS -testilaboratoriossa Isossa-Britanniassa, jossa simuloitiin pakkauksen matkaa toimitusketjun eri vaiheissa. Lisäksi käytettiin merkittävä aika varmistamaan, että pakkaamiseen käytettävä aika ei nouse Ted Bakerin pakkauslinjalla ja vaikuta siten tehokkuuteen.
Pakkauksen sisäpinta ja vyöte tarjoavat oivallisen mahdollisuuden värikkäälle ja näyttävälle painatukselle, joka parantaa asiakkaiden avauskokemusta. Sisäpuolen painatuksen tavoitteena on tuottaa ‘vau’ -efekti pakkausta avattaessa.