Viikon case: Muodikas kierrätyspakkaus

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-11-12
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Muotituotteiden vähittäiskauppa Ted Baker parantaa kestävän kehityksen toimiaan uudelleen käytettävällä verkkokauppalaatikolla. Innovatiivisen ratkaisun kehitti DS Smith, ja sen keskeinen osa on uudelleen käytettävä ja uudelleen suljettava vyöte pakkauslaatikon ympärillä.

Ted Baker halusi parantaa verkkokauppapakkauksensa ympäristövaikutusta pyrkien samalla säilyttämään itselleen tyypillisen ‘vau’ -efektin. Osana muutosta pakkausten tuotanto palautettiin Kaukoidästä Britanniaan. Tuotannon hiilijalanjälki pieneni, ja mahdollisuudet päivittää kausiluontoisesti pakkausta sekä kyky vastata kaupan kysyntäpiikkeihin paranivat.

Yhdessä DS Smithin kanssa Ted Baker onnistui kehittämään täysin kierrätettävän pakkauksen, jonka osalta se asetti vuosittaiseksi tavoitteeksi käyttää 20 % pakkauksista uudelleen. Tämä tavoite on jo ylitetty, sillä keskimäärin 27 % pakkauksista on käytetty uudelleen. Pakkauksiin suunniteltiin uudelleen käytettävä ja uudelleen suljettava vyöte, jonka jännittävä painatus viestii brändistä.

“Vyöte suojaa pakkausta kuljetuksessa ja estää sen avaamisen. Asiakas voi palauttaa tuotteet samassa pakkauksessa yksinkertaisesti kääntämällä vyötteen ympäri. Paketti saapuu jakelukeskukseen ilman erillisiä etikettejä ja sitä voidaan käyttää uudelleen muihin toimituksiin jopa kolmekin kertaa,” sanoo Rob Carle, DS Smithin Iso-Britannian verkkokauppaliiketoiminnan Head of Sales.

Pakkauksen sisäpuolen painatuksen tavoitteena on tuottaa ‘vau’ -efekti pakkausta avattaessa.

Tavoitteena myös parempi avauskokemus

Tuotteen ja pakkauksen suojaaminen on vyötteen päätehtävä. Tämän vuoksi pakkausratkaisu ja sen kahdeksan kokovaihtoehtoa testattiin DS Smithin DISCS -testilaboratoriossa Isossa-Britanniassa, jossa simuloitiin pakkauksen matkaa toimitusketjun eri vaiheissa. Lisäksi käytettiin merkittävä aika varmistamaan, että pakkaamiseen käytettävä aika ei nouse Ted Bakerin pakkauslinjalla ja vaikuta siten tehokkuuteen.

Pakkauksen sisäpinta ja vyöte tarjoavat oivallisen mahdollisuuden värikkäälle ja näyttävälle painatukselle, joka parantaa asiakkaiden avauskokemusta. Sisäpuolen painatuksen tavoitteena on tuottaa ‘vau’ -efekti pakkausta avattaessa.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Pohjoismaiden biomuoviyhdistys lobbaa EU:ssa

Pohjoismaiden biomuoviyhdistys on avannut uuden oven EU:ssa järjestettyään tapaamisen Pär Holmgrenin ja Jessica Roswallin kanssa Brysselissä.
bioplast

Stora Enso valmistautuu myymään metsiään Ruotsissa

Stora Enso valmistautuu myymään noin 12 prosenttia 1,4 milj. hehtaarin metsäomaisuudestaan Ruotsissa. Asia käy ilmi sen lyhytsanaisesta tiedotteesta.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Gallukselta tutkimusläpimurto: matta UV-mustesuihku

Gallus Group, joka on Heidelberger Druckmaschinen AG:n tytäryhtiö, kutsuu lanseeraustaan tutkimusläpimurroksi: Gallus MatteJet -teknologiaksi.
MatteJet_01x

Hollantilainen Albert Heijn myy jälleen muovipillejä

EU kieltää muovipillit, mutta se ei näytä estävän niiden myyntiä.
sugror-stor