Viikon case: Muodikas kierrätyspakkaus

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-11-12
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Muotituotteiden vähittäiskauppa Ted Baker parantaa kestävän kehityksen toimiaan uudelleen käytettävällä verkkokauppalaatikolla. Innovatiivisen ratkaisun kehitti DS Smith, ja sen keskeinen osa on uudelleen käytettävä ja uudelleen suljettava vyöte pakkauslaatikon ympärillä.

Ted Baker halusi parantaa verkkokauppapakkauksensa ympäristövaikutusta pyrkien samalla säilyttämään itselleen tyypillisen ‘vau’ -efektin. Osana muutosta pakkausten tuotanto palautettiin Kaukoidästä Britanniaan. Tuotannon hiilijalanjälki pieneni, ja mahdollisuudet päivittää kausiluontoisesti pakkausta sekä kyky vastata kaupan kysyntäpiikkeihin paranivat.

Yhdessä DS Smithin kanssa Ted Baker onnistui kehittämään täysin kierrätettävän pakkauksen, jonka osalta se asetti vuosittaiseksi tavoitteeksi käyttää 20 % pakkauksista uudelleen. Tämä tavoite on jo ylitetty, sillä keskimäärin 27 % pakkauksista on käytetty uudelleen. Pakkauksiin suunniteltiin uudelleen käytettävä ja uudelleen suljettava vyöte, jonka jännittävä painatus viestii brändistä.

“Vyöte suojaa pakkausta kuljetuksessa ja estää sen avaamisen. Asiakas voi palauttaa tuotteet samassa pakkauksessa yksinkertaisesti kääntämällä vyötteen ympäri. Paketti saapuu jakelukeskukseen ilman erillisiä etikettejä ja sitä voidaan käyttää uudelleen muihin toimituksiin jopa kolmekin kertaa,” sanoo Rob Carle, DS Smithin Iso-Britannian verkkokauppaliiketoiminnan Head of Sales.

Pakkauksen sisäpuolen painatuksen tavoitteena on tuottaa ‘vau’ -efekti pakkausta avattaessa.

Tavoitteena myös parempi avauskokemus

Tuotteen ja pakkauksen suojaaminen on vyötteen päätehtävä. Tämän vuoksi pakkausratkaisu ja sen kahdeksan kokovaihtoehtoa testattiin DS Smithin DISCS -testilaboratoriossa Isossa-Britanniassa, jossa simuloitiin pakkauksen matkaa toimitusketjun eri vaiheissa. Lisäksi käytettiin merkittävä aika varmistamaan, että pakkaamiseen käytettävä aika ei nouse Ted Bakerin pakkauslinjalla ja vaikuta siten tehokkuuteen.

Pakkauksen sisäpinta ja vyöte tarjoavat oivallisen mahdollisuuden värikkäälle ja näyttävälle painatukselle, joka parantaa asiakkaiden avauskokemusta. Sisäpuolen painatuksen tavoitteena on tuottaa ‘vau’ -efekti pakkausta avattaessa.

Uusimmat uutiset

Israelin sota pakottaa Landa Digital Printingin vähentämään voimakkaasti henkilökuntaansa

Landa Digital Printing (LDP) on ajautunut kivuliaaseen tehostamisprosessiin, jossa se aikoo irtisanoa yli 100 työntekijää nykyisestä 500:sta, kirjoittaa israelilainen talouslehti Globes.
Landa_01x
Israelin sota pakottaa Landa Digital Printingin vähentämään voimakkaasti henkilökuntaansa

Eurooppalaisen muovinkierrätyksen tila on kriittinen

Kun materiaalien ympäristövaikutuksista keskustellaan, muovin kierrätystä pidetään usein ratkaisuna. Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että muovia kierrätetään liian vähän. Sen tehostamiseksi tarvitaan vahvoja toimia ja investointeja. Mutta kierrätys ei ole ainoa asia, joka ratkaisee tulevaisuuden. Nyt näyttää siltä, että kierrätyskapasiteetti vähenee Euroopassa. Yritykset kamppailevat lisätäkseen kierrätysmateriaalien kysyntää ja pitääkseen taloutensa kannattavana.
Atervinningx
Eurooppalaisen muovinkierrätyksen tila on kriittinen

Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Suomalainen Oy Orapac Ab osallistui Packnorth Award -kilpailuun myös viime vuonna. Nyt yritys ottaa osaa teollisuuspakkaukset-kategoriaan.
orapac_slipmaskin
Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Brysselissä toimiva EUROPEN-järjestö on tehnyt interaktiivisen oppaan, joka auttaa yrityksiä täyttämään PPWR:n (Pakkaus- ja pakkausjäteasetus) vaatimukset ja luomaan yleissilmäyksen sääntöviidakkoon. Millainen vaikutus sillä on pakkauksen arvoketjuun?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus
Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service
Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Tampereella kehitetään biomateriaaleja

VTT, Tampereen ammattikorkeakoulu ja rakennus- sekä pakkausalaan liittyvät yritykset kehittävät kestävämpiä ja ympäristöystävällisempiä materiaaleja uusiin sovelluksiin. BeLight-hankkeen tavoitteena on myös verkostoituminen, kansainvälistyminen sekä muovin kiertotalouden mukaiset uudet liiketoimintamahdollisuudet.
belight-hanke-tampere-banneri
Tampereella kehitetään biomateriaaleja

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit
Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla