Suomalaisen Verso Foodin härkäpaputuotteiden vienti vetää. Iso-Britannian yksi suurimmista vähittäiskauppaketjuista Sainsbury’s on ottanut Beanit-tuotteet valikoimaansa. Suomalaisesta härkäpavusta valmistetut ruokainnovaatiot löytyvät brittikaupan hyllyltä vuoden alusta alkaen.
Verso Foodin Beanit-härkäpapusuikaleet ja täysin uusi tuote Beanit-härkäpapumuru ovat nyt saatavilla brittiläisen Sainsbury’sin myymälöissä. Tuotteet on otettu osaksi Sainsbury’sin Future Brands -valikoimaa, jossa uusille tuottajille tarjotaan erityinen näyteikkuna.
”Meillä on käsissämme sellainen kombo, jolle on maailmalla voimakas kysyntä: suomalainen ruokainnovaatio, jossa yhdistyvät puhtaat raaka-aineet, maku ja käytettävyys. Härkäpavun hyödyntäminen tällä tavalla on globaalisti uniikki juttu, joten näillä tuotekehityksemme onnistumisilla on edessään todella suuret markkinat”, Verso Foodin toimitusjohtaja Tomi Järvenpää toteaa.
Vienti on jatkossa yhä merkittävämpi osa Verso Foodin liikevaihtoa. Yhtiön vuonna 2019 avatulla Kauhavan tehtaalla on valmius vastata kapasiteetin moninkertaistamiseen sitä mukaa kun vienti kasvaa.
Viime vuoden 2019 aikana Verso Food liittyi osaksi norjalaista Kavli Groupia. Uusi omistaja on mahdollistanut reippaan lähdön kansainvälisille markkinoille.
”Kasvipohjaisten proteiinituotteiden kysyntä on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Briteistä 14 % määrittelee itsensä fleksaajiksi, mikä tarkoittaa sitä, että he syövät lihaa enää vain satunnaisesti. Tämän lisäksi kasvissyöjiä ja vegaaneja on yhteensä vielä useampi miljoona, noin seitsemän prosenttia kuluttajista”, kertoo briteissä Beanitin jakelusta vastaavan Kavli UK:n toimitusjohtaja Paul Lewney.