Vastuulliset verkko-ostokset kiinnostavat

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2020-11-04
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Digimaailman ja verkko-ostamisen edelläkävijät ovat alkaneet kiinnostua erilaisista vastuullisuusteemoista. Myös hinta ensisijaisena tekijänä ostopäätöksissä on koronavuoden aikana alkanut horjua, selviää Kaupan liiton ja Postin digikuluttajien vastuullisuusasenteita selvittävästä tutkimuksesta. Digiostamisen edelläkävijöiden asennemuutokset voivat heijastaa yleisemminkin tulevaisuuden trendiä.

Kansainvälisen kilpailun ja esimerkiksi aasialaisen verkkokaupan voimistuessa kotimaiselle kaupalle on tärkeää tunnistaa omat kilpailuedut. Yksi kilpailuetu voi olla kaupan vastuullisuus.

– Koronavuoden aikana kuluttajien vastuullisuusasenteissa on tapahtunut yllättäviäkin muutoksia, kertoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Digiostajina edelläkävijöiksi itsensä kokevien määrä on koronan aikana kasvanut. Edelläkävijät ovat perinteisesti olleet varsin hintatietoisia. Heille mahdollisuus etsiä halvinta hintaa kansainvälisiltä markkinoilta on ollut tärkeä ajuri digiostamiseen. He ovat edelleen keskimääräistä hintavetoisempia, mutta hinnan asema ensisijaisena tekijänä päätöksenteossa on koronavuoden aikana alkanut horjua: kun tammikuussa vain 13 prosentilla edelläkävijöistä hinta ei ollut olennainen ostospäätöstä tehtäessä, syksyllä osuus oli jo noussut 17 prosenttiin.

– Naisille ja varsinkin alle kolmikymppisille naisille hinnoista on tullut aikaisempaa tärkeämpi tekijä. Tähän todennäköisesti vaikuttaa se, että naisten työllisyys on alkutalvesta laskenut, ja moni on siirtynyt myös työvoiman ulkopuolelle, Kurjenoja pohtii.

Tietoa eettisistä tuotteista kaivataan

Moni kuluttaja haluaisi ostaa eettisesti kestäviä ja ympäristöystävällisiä tuotteita ja kaipaa siksi lisätietoa valintojensa tueksi. Kaikista kuluttajista runsaat 40 prosenttia haluaisi lisätietoa ympäristöystävällisten ja eettisten ostosten tueksi, mutta vain 30 prosenttia kertoo myös ostavansa eettisesti tuotettuja tuotteita. Yhtä suuri osuus on heitä, joita asia ei kiinnosta, eivätkä asenteet ole juuri muuttuneet koronavuoden aikana.

– Eettisistä ja ympäristöystävällisistä tuotteista ei haluta maksaa ylimääräistä. Ymmärrettävästi he, jotka kokevat toimeentulo-ongelmia, ovat nihkeimpiä lisämaksuille, mutta maksuhalukkuus ei ole suurta muillakaan, Kurjenoja toteaa.

Yksi kaupan alan suuria trendejä on vertaiskaupan kasvu käytetyillä ja kierrätettävillä tuotteilla. Myös jotkut kaupan yritykset ovat alkaneet kokeilla käytettyjen tuotteidensa valikoimaa uusien rinnalla. Yleisesti suomalaiset kuluttajat eivät vielä koe tarvetta valita käytettyä tuotetta, paitsi digiostamisen edelläkävijät, joista jo 43 prosenttia toivoo myymälöissä tai verkkokaupoissa asioidessaan mahdollisuutta valita uuden tuotteen sijasta käytetty.

Verkko-ostosten pakkaamiseenkin toivotaan vastuullisuutta

Suomalaiset eivät halua digiostoksiaan ylipakattavan ja haluavat muutenkin paketteihinsa ympäristöystävällisiä materiaaleja. Ympäristöystävällisistä pakkaamista ei nähdä valintana, josta pitäisi maksaa ylimääräistä, vaan tekona, joka verkkokauppiaan pitäisi hoitaa osana digiostamista.

– Vaikka pakkauksen tarkoitus on ennen kaikkea suojaaminen, saatetaan tuotteita pakata osittain myös vanhasta tottumuksesta. Tämä tutkimus osoittaa selkeästi sen, että kasvava joukko kuluttajia näkee asian jo toisin. Moni suomalainen yritys onkin antanut kuluttajalle mahdollisuuden valita esimerkiksi käytetyn ja uuden paketin välillä, sanoo Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Muovin kierrätystapojen aiheuttamista päästöistä paljastui isoja eroja

Uusi tutkimus paljastaa merkittäviä eroja muovipakkausten kierrätysmenetelmien vaikutukseta ilmastoon. Niin sanotun downcycling-menetelmän aiheuttamat ilmastovaikutukset ovat lähes yhtä suuret kuin muovin polttamisella.
Plastatervinningx

Trump ei halua "naurettavaa tukea paperipilleille"

Kaikkea maan ja taivaan välillä – näin voi tiivistää Donald Trumpin värikkään presidenttikauden alun.  Nyt huomion kohteeksi nousivat pillit!
sugrorx

Suomen McDonald's käyttää kotimaisia kuitukansia

McDonald'sin juomien muovikannet ovat historiaa, sillä ne on nyt korvattu kotimaisilla kuidusta valmistetuilla kansilla. Ravintolaketju jatkaa muovin vähentämistä asteittain.
McD_Kuitukannet_Kuvaoikeudet_Huhtamaki_hero-desktop

Vaihtaako Metsä valkean kraftlinerin valmistuksen ruokapakkauspapereiksi Husumissa?

Metsä Tissue ja Metsä Board suunnittelevat Husumin tehtailla BM2:n tuotannon muuttamista. Jos investointi toteutuu, tehtailla voitaisiin valmistaa vuodessa noin 80 000 tonnia ruokapakkauspaperia sekä tiivispapereita.
Metsa-husumx