Digimaailman ja verkko-ostamisen edelläkävijät ovat alkaneet kiinnostua erilaisista vastuullisuusteemoista. Myös hinta ensisijaisena tekijänä ostopäätöksissä on koronavuoden aikana alkanut horjua, selviää Kaupan liiton ja Postin digikuluttajien vastuullisuusasenteita selvittävästä tutkimuksesta. Digiostamisen edelläkävijöiden asennemuutokset voivat heijastaa yleisemminkin tulevaisuuden trendiä.
Kansainvälisen kilpailun ja esimerkiksi aasialaisen verkkokaupan voimistuessa kotimaiselle kaupalle on tärkeää tunnistaa omat kilpailuedut. Yksi kilpailuetu voi olla kaupan vastuullisuus.
– Koronavuoden aikana kuluttajien vastuullisuusasenteissa on tapahtunut yllättäviäkin muutoksia, kertoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Digiostajina edelläkävijöiksi itsensä kokevien määrä on koronan aikana kasvanut. Edelläkävijät ovat perinteisesti olleet varsin hintatietoisia. Heille mahdollisuus etsiä halvinta hintaa kansainvälisiltä markkinoilta on ollut tärkeä ajuri digiostamiseen. He ovat edelleen keskimääräistä hintavetoisempia, mutta hinnan asema ensisijaisena tekijänä päätöksenteossa on koronavuoden aikana alkanut horjua: kun tammikuussa vain 13 prosentilla edelläkävijöistä hinta ei ollut olennainen ostospäätöstä tehtäessä, syksyllä osuus oli jo noussut 17 prosenttiin.
– Naisille ja varsinkin alle kolmikymppisille naisille hinnoista on tullut aikaisempaa tärkeämpi tekijä. Tähän todennäköisesti vaikuttaa se, että naisten työllisyys on alkutalvesta laskenut, ja moni on siirtynyt myös työvoiman ulkopuolelle, Kurjenoja pohtii.
Tietoa eettisistä tuotteista kaivataan
Moni kuluttaja haluaisi ostaa eettisesti kestäviä ja ympäristöystävällisiä tuotteita ja kaipaa siksi lisätietoa valintojensa tueksi. Kaikista kuluttajista runsaat 40 prosenttia haluaisi lisätietoa ympäristöystävällisten ja eettisten ostosten tueksi, mutta vain 30 prosenttia kertoo myös ostavansa eettisesti tuotettuja tuotteita. Yhtä suuri osuus on heitä, joita asia ei kiinnosta, eivätkä asenteet ole juuri muuttuneet koronavuoden aikana.
– Eettisistä ja ympäristöystävällisistä tuotteista ei haluta maksaa ylimääräistä. Ymmärrettävästi he, jotka kokevat toimeentulo-ongelmia, ovat nihkeimpiä lisämaksuille, mutta maksuhalukkuus ei ole suurta muillakaan, Kurjenoja toteaa.
Yksi kaupan alan suuria trendejä on vertaiskaupan kasvu käytetyillä ja kierrätettävillä tuotteilla. Myös jotkut kaupan yritykset ovat alkaneet kokeilla käytettyjen tuotteidensa valikoimaa uusien rinnalla. Yleisesti suomalaiset kuluttajat eivät vielä koe tarvetta valita käytettyä tuotetta, paitsi digiostamisen edelläkävijät, joista jo 43 prosenttia toivoo myymälöissä tai verkkokaupoissa asioidessaan mahdollisuutta valita uuden tuotteen sijasta käytetty.
Verkko-ostosten pakkaamiseenkin toivotaan vastuullisuutta
Suomalaiset eivät halua digiostoksiaan ylipakattavan ja haluavat muutenkin paketteihinsa ympäristöystävällisiä materiaaleja. Ympäristöystävällisistä pakkaamista ei nähdä valintana, josta pitäisi maksaa ylimääräistä, vaan tekona, joka verkkokauppiaan pitäisi hoitaa osana digiostamista.
– Vaikka pakkauksen tarkoitus on ennen kaikkea suojaaminen, saatetaan tuotteita pakata osittain myös vanhasta tottumuksesta. Tämä tutkimus osoittaa selkeästi sen, että kasvava joukko kuluttajia näkee asian jo toisin. Moni suomalainen yritys onkin antanut kuluttajalle mahdollisuuden valita esimerkiksi käytetyn ja uuden paketin välillä, sanoo Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.