Valmisruokien suosio kasvaa edelleen

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2018-11-21
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Saarioisten teettämän valmisruokatutkimuksen mukaan suomalaiset suhtautuvat valmisruokaan aiempaa myönteisemmin ja syövät valmisruokaa yhä useammin.

Suomalaiset suhtautuvat valmisruokaan aiempaa myönteisemmin. Positiivisimmin valmisruokiin suhtautuvat 35−55-vuotiaat. Suomalaisista 93 % syö valmisruokia ainakin joskus. Vähintään viikoittain valmisruokia syövien osuus on kasvanut viiden vuoden takaisesta kahteen miljoonaan. Valmisruokaa käytetään useimmiten arkisin päivän pääaterioilla eli lounaalla ja päivällisellä. Näitä tuloksia saatiin Saarioisten valmisruokatutkimuksesta, joka toteutettiin loka-marraskuussa 2018 Kantar TNS:n online-kyselynä. Siihen vastasi yli 1 500 suomalaista.

”Monella kuluttajalla arki on haastavaa tasapainottelua käytettävissä olevan ajan sekä omien tai perheen toiveiden ja tarpeiden välillä. Pääosa suomalaisista haluaisi valmistaa ruoan itse. Valmisruoka helpottaa arkea, kun vapaa-aika täyttyy muista asioista. Valmisruokien valikoima koetaan myös monipuoliseksi”, kertoo syömisen muutoksen johtaja Mirja Lonka Saarioisilta.

Valmisruoalta odotetaan herkullisuutta ja laadukkuutta

Tutkimuksen tulokset kertovat, että kuluttajat kiinnittävät valmisruokaa valitessaan huomiota erityisesti tuotteen herkullisuuteen ja laadukkuuteen. Vastaajat pitivät tärkeinä myös valmisruokien pitkää käyttöaikaa, kotimaisuutta ja edullisuutta.

Suomalaiset arvostavat edelleen ruoanvalmistusta, ja kolme neljästä kuluttajasta kertoi tekevänsä arkena ruoan mieluummin itse. Tämä korostui etenkin yli 55-vuotiaiden naisten vastauksissa. Ruoan valmistus itse on selkeästi suurin syy olla ostamatta valmisruokaa. Tutkimukseen vastanneista 71 % uskoo käyttävänsä valmisruokia tulevien parin vuoden aikana vähintään yhtä paljon kuin tällä hetkellä.

”Viime vuosina valmisruoka on ollut yksi nopeimmin kasvaneista suurista päivittäistavarakaupan tuoteryhmistä. Saarioinen ja äitien tekemää nousee vastauksissa spontaanisti kysyttäessä suomalaisilta mitä valmisruoasta tulee mieleen. Klassikoiden rinnalla Suomi syö yhä enemmän keittoja, puuroja, salaatteja ja mukaan otettavia välipaloja”, kertoo kuluttajakokemuksen johtaja Tia Yrjölä Saarioisilta.
 

 

 

Jatka lukemista

Metsä Group pilotoi hiilidioksidin talteenottoa Raumalla – tavoitteena koetehdas

Metsä Group aikoo kokeilla ensi kesänä Rauman sellutehtaalla puuperäisen hiilidioksidin talteenottoa. Sitä voitaisiin hyödyntää fossiilisia materiaaleja ja polttoaineita korvaavien tuotteiden raaka-aineena, mutta ensin teknologioiden ja markkinoiden pitäisi kehittyä.
Biotehdas

Orapacille Pohjoismaiden ensimmäinen uuden sarjan KBA-stanssauskone

Oravaisen tehtaille asennettiin marraskuussa harvinaislaatuinen stanssauskone. Se pystyy käsittelemään käyriä aaltopahviarkkeja paremmin kuin edeltäjänsä.
20241009_120639

Suomalaiskeksintö: pakkauspaperin biomuovikalvo kestää rasvan ja hapen

Suomalainen metsä- ja paperiyhtiö UPM on kehittänyt yhdessä yhdysvaltalaisen Eastmanin kanssa uuden pakkauspaperin elintarvikkeille. Materiaaliin on lisätty rasvan- ja hapenkestävä kalvo, joka on valmistettu selluloosapohjaisesta biomuovista. Näin kertoo Pohjoismaiden biomuoviyhdistys (Nordisk Bioplastförening) verkkosivuillaan.
upm-biobarrier-toppx

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt

Uusimmat uutiset

Ensimmäinen kierrätysmuovista valmistettu jogurttipurkki hyväksyttiin elintarvikekäyttöön

INEOS Styrolution lanseerasi uudet jogurttipurkit, jotka on valmistettu mekaanisesti kierrätetystä polystyreenistä. Ne syntyivät useiden kumppaneiden yhteistyönä, jotka jakoivat saman arvoketjun. Purkit ovat merkittävä virstanpylväs.
Yoghurt-cupsx

Kaksoisetiketit pelastavat oluen

Jos sinulle jäi yksi tai useampi pullo Eriksbergin jouluolutta pyhien jälkeen, voit muuttaa ne yksinkertaisella kädenliikkeellä pääsiäisoluiksi. Carlsberg ja Eriksberg ovat miettineet tämän asian tarkoin.
julpaskolen_pressbild-1x

Jaakko Nikkilä valittiin Billerud Europen toimitusjohtajaksi

Billerud on nimittänyt Jaakko Nikkilän Billerud Europen toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi.
Jakkox

Tässä on vuoden 2025 Pantone-väri

Pantone Color Instituutti valitsi Mocha Moussen vuoden 2025 Pantone-väriksi
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911