Saarioisten teettämän valmisruokatutkimuksen mukaan suomalaiset suhtautuvat valmisruokaan aiempaa myönteisemmin ja syövät valmisruokaa yhä useammin.
Suomalaiset suhtautuvat valmisruokaan aiempaa myönteisemmin. Positiivisimmin valmisruokiin suhtautuvat 35−55-vuotiaat. Suomalaisista 93 % syö valmisruokia ainakin joskus. Vähintään viikoittain valmisruokia syövien osuus on kasvanut viiden vuoden takaisesta kahteen miljoonaan. Valmisruokaa käytetään useimmiten arkisin päivän pääaterioilla eli lounaalla ja päivällisellä. Näitä tuloksia saatiin Saarioisten valmisruokatutkimuksesta, joka toteutettiin loka-marraskuussa 2018 Kantar TNS:n online-kyselynä. Siihen vastasi yli 1 500 suomalaista.
”Monella kuluttajalla arki on haastavaa tasapainottelua käytettävissä olevan ajan sekä omien tai perheen toiveiden ja tarpeiden välillä. Pääosa suomalaisista haluaisi valmistaa ruoan itse. Valmisruoka helpottaa arkea, kun vapaa-aika täyttyy muista asioista. Valmisruokien valikoima koetaan myös monipuoliseksi”, kertoo syömisen muutoksen johtaja Mirja Lonka Saarioisilta.
Valmisruoalta odotetaan herkullisuutta ja laadukkuutta
Tutkimuksen tulokset kertovat, että kuluttajat kiinnittävät valmisruokaa valitessaan huomiota erityisesti tuotteen herkullisuuteen ja laadukkuuteen. Vastaajat pitivät tärkeinä myös valmisruokien pitkää käyttöaikaa, kotimaisuutta ja edullisuutta.
Suomalaiset arvostavat edelleen ruoanvalmistusta, ja kolme neljästä kuluttajasta kertoi tekevänsä arkena ruoan mieluummin itse. Tämä korostui etenkin yli 55-vuotiaiden naisten vastauksissa. Ruoan valmistus itse on selkeästi suurin syy olla ostamatta valmisruokaa. Tutkimukseen vastanneista 71 % uskoo käyttävänsä valmisruokia tulevien parin vuoden aikana vähintään yhtä paljon kuin tällä hetkellä.
”Viime vuosina valmisruoka on ollut yksi nopeimmin kasvaneista suurista päivittäistavarakaupan tuoteryhmistä. Saarioinen ja äitien tekemää nousee vastauksissa spontaanisti kysyttäessä suomalaisilta mitä valmisruoasta tulee mieleen. Klassikoiden rinnalla Suomi syö yhä enemmän keittoja, puuroja, salaatteja ja mukaan otettavia välipaloja”, kertoo kuluttajakokemuksen johtaja Tia Yrjölä Saarioisilta.