Valio tuo kauppoihin vapaan lehmän maidon

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-09-16
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Valion tutut maidot ovat jatkossa vapaan lehmän maitoa, eli ne tulevat valiolaisilta pihattotiloilta eri puolilta Suomea. Syyskuun puolivälistä alkaen Valion litran ja 1,75 litran maidot eli rasvaton maito, ykkösmaito, kevytmaito ja täysmaito, ovat vapaan lehmän maitoa.

Maidot ovat Valion kuluttajatuotteiden suurin ryhmä, ja siksi ne ovat merkittävä lisäys vastuullisemmin tuotettujen maitojen valikoimassa koko maitomarkkinalla.

Juustoportti toi markkinoille vapaan lehmän maidon tuotteet vuonna 2015. Nyt ne ovat yrityksen mukaan myös hiilineutraaleja eli niiden hiilijalanjälki korvataan.

Vapaan lehmän maito tulee Valion pihattotiloilta, joissa lehmät saavat liikkua, syödä ja levätä vapaasti omaan tahtiinsa. Vapaan lehmän maitoa tuottavia tiloja on eri puolilla Suomea. Vapaan lehmän maito on homogenoitu ja pastöroitu normaaliin tapaan ja maistuu tavalliselta raikkaalta maidolta. Se pakataan Valion Riihimäen, Jyväskylän ja Oulun meijereissä.

”Haluamme tuoda vapaan lehmän maidot jokaisen ulottuville. Siksi Valion tutut maidot ovat jatkossa vapaan lehmän maitoa. Tavalliset maidot muodostavat suurimman kuluttajatuoteryhmän, joten suomalaisen maitohyllyn tarjonta harppaa nyt merkittävästi vastuullisempaan suuntaan”, kertoo kehityspäällikkö Mira Appelqvist Valiolta.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass

Dow vähentää 1 500 työpaikkaa ympäri maailmaa

Osana miljardin dollarin vuotuista säästösuunnitelmaa Dow on ilmoittanut vähentävänsä 1 500 työpaikkaa maailmanlaajuisesti. Suunnitelmaan kuuluu myös 500 – 700 miljoonan dollarin suorien kustannusten leikkaus, joka kohdistuu etupäässä kolmansilta osapuolilta ostettuihin palveluihin ja sopimustyöhön.
Dow-HQ-main_ix

Kosmetiikkapakkausten valkaistu sellukartonki voi aiheuttaa puolet suuremman hiilijalanjäljen kuin taivekartonki

Metsä Boardin uusien laskelmien mukaan kartongin valinta voi vähentää merkittävästi kauneudenhoito- ja kosmetiikkabrändien pakkausten hiilijalanjälkeä. Tutkimuksessa verrattiin Metsä Boardin kartonkeja Euroopan markkinoilla käytettyihin tuotteisiin.  IVL Swedish Environmental Research Institute varmensi Metsä Boardin arvioinnin.
kosmetiikka