Valio tuo kauppoihin vapaan lehmän maidon

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-09-16
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Valion tutut maidot ovat jatkossa vapaan lehmän maitoa, eli ne tulevat valiolaisilta pihattotiloilta eri puolilta Suomea. Syyskuun puolivälistä alkaen Valion litran ja 1,75 litran maidot eli rasvaton maito, ykkösmaito, kevytmaito ja täysmaito, ovat vapaan lehmän maitoa.

Maidot ovat Valion kuluttajatuotteiden suurin ryhmä, ja siksi ne ovat merkittävä lisäys vastuullisemmin tuotettujen maitojen valikoimassa koko maitomarkkinalla.

Juustoportti toi markkinoille vapaan lehmän maidon tuotteet vuonna 2015. Nyt ne ovat yrityksen mukaan myös hiilineutraaleja eli niiden hiilijalanjälki korvataan.

Vapaan lehmän maito tulee Valion pihattotiloilta, joissa lehmät saavat liikkua, syödä ja levätä vapaasti omaan tahtiinsa. Vapaan lehmän maitoa tuottavia tiloja on eri puolilla Suomea. Vapaan lehmän maito on homogenoitu ja pastöroitu normaaliin tapaan ja maistuu tavalliselta raikkaalta maidolta. Se pakataan Valion Riihimäen, Jyväskylän ja Oulun meijereissä.

”Haluamme tuoda vapaan lehmän maidot jokaisen ulottuville. Siksi Valion tutut maidot ovat jatkossa vapaan lehmän maitoa. Tavalliset maidot muodostavat suurimman kuluttajatuoteryhmän, joten suomalaisen maitohyllyn tarjonta harppaa nyt merkittävästi vastuullisempaan suuntaan”, kertoo kehityspäällikkö Mira Appelqvist Valiolta.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce