Unohtuuko pakkauksen perustehtävä sääntelyn uudistuksessa

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-10-25
PÄIVITETTY: 2023-11-08

Elintarviketeollisuusliitto (ETL) on huolissaan Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan kannoista koskien uutta pakkaus- ja pakkausjäteasetusta. Ehdotetussa sääntelyssä painopiste on siirtymässä uudelleenkäytettävien pakkausten käyttämiseen etenkin juomapakkauksissa. Kierrätettävä biopohjainen pakkaus, kuten nestekartonki, ei olisi enää tasavertainen vaihtoehto.

ETL:n vastuullisuusjohtaja Satumaija Levónin mukaan valiokunnan kanta uhkaa vesittää Suomessa pitkäjänteisesti tehdyn työn pakkausten kiertotalouden edistämiseksi. Lisäksi se heikentää elintarviketurvallisuutta korostamalla yksisilmäisesti pakkausten uudelleenkäyttöä.

Parlamentin ympäristövaliokunnan enemmistö kannatti äänestyksessä ehdotusta, jonka mukaan vähintään 20 prosenttia alkoholittomista juomista tulisi vuodesta 2030 lähtien tarjota uudelleenkäytettävistä pakkauksista.

– Vaikuttaa siltä, että elintarvikepakkausten ensisijainen tehtävä eli tuotteen suojaaminen on unohdettu. Riskinä on, että tavoitteet juomapakkausten uudelleenkäytöstä vievät pakkauskehitystä myös ympäristönäkökulmasta väärään suuntaan, Levon sanoo.

ETL on arvioinut, että pelkästään tämä muutos aiheuttaisi suomalaiselle elintarviketeollisuudelle satojen miljoonien eurojen lisäkustannukset, mikä on pois muista ruoka-alan kestävää siirtymää edistävistä investoinneista.

Levónin mukaan pakkausten kierrättämisen on oltava tasavertainen vaihtoehto uudelleenkäytölle. Kestävästi tuotetut biopohjaiset kuitupakkaukset takaavat monien juomatuotteiden elintarviketurvallisuuden ja kiertävät nykyisessä järjestelmässä tehokkaasti.

– Europarlamentin ympäristövaliokunnan mietintö ei ota huomioon eri jäsenmaiden erityispiirteitä ja nykyisten järjestelmien toimivuutta. Suomessa on erittäin toimiva ja tehokas juomapakkausten palautus- ja kierrätysjärjestelmä, jota ei tule vaarantaa uusilla vaatimuksilla tai laajentamalla vaatimuksia uusiin tuoteryhmiin, Levon sanoo.

Elintarvikeyritykset tarvitsevat joustavuutta pakkausratkaisuihin

Lainsäädännön tavoite pakkausjätteen määrän vähentämisestä on kannatettava. Pakkaussääntelyehdotus on kuitenkin pakottamassa kaikki yhteen muottiin. Uudistamisessa tarvitaan joustavuutta, joka huomioi jäsenmaiden nykyisten kierrätysjärjestelmien eroavaisuudet ja jättää elintarvikeyrityksille mahdollisuuden valita paras tapa täyttää lainsäädännön tavoitteet.

Suomalaisen elintarviketeollisuudelle olennaista on, että jatkokäsittelyssä Euroopan parlamentissa ja jäsenvaltioiden neuvotteluissa pakkausmateriaalin korkea keräys- ja kierrätysaste säilytetään vaihtoehtona juomapakkausten uudelleenkäytölle.

– Mehut, smoothiet, kasvipohjaiset juomat, maito ja maitopohjaiset juomatuotteet tulee rajata selkeästi juomapakkauksia koskevien uudelleenkäyttötavoitteiden ulkopuolelle elintarviketurvallisuuden ja -hygienian varmistamiseksi, Levon vaatii.

Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata elintarviketta ja taata sen turvallisuus. Pakkausten laajassa uudelleenkäytössä on vaikea varmistaa vastaava hygienia kuin kertakäyttöisissä pakkauksissa. Myös tuotteiden säilyvyysajat lyhenisivät huomattavasti.

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta äänesti 24.10.2023 komission ehdotuksesta uudistaa pakkaussääntelyä. Europarlamentin täysistunto äänestää asiasta marraskuussa. Elintarviketeollisuus on merkittävä pakkausten käyttäjä, joten pakkauksia ja pakkausjätettä koskeva lainsäädäntö koskee lähes jokaista elintarvikealan toimijaa.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x