Tulevaisuuden pakkausmarkkinoista saa käsitystä kahdesta trendiraportista, jotka ovat tehneet DS Smith ja Kemira. Raportit visioivat erityisesti kuluttajien ruoankulutustapojen muutosta ja sen vaikutusta elintarvikkeiden pakkauksiin. Raportit ovat ladattavissa ilmaiseksi yritysten verkkosivuilta.
DS Smith on tuottanut raportin Packaging Trend Report: 2020 and beyond. Raportti perustuu pakkausliiketoiminnan johtavien toimijoiden näkemyksiin, joita on täydennetty tutkimustiedolla. Lisäksi mukana on esimerkkejä siitä, miten jotkin maailman suurimmat brändit ovat reagoineet muutoksiin.
DS Smithin raportti visioi neljä trendiä, jotka on otsikoitu näin: Instagramin arvoinen kaiken aikaa, Avoimet mahdollisuudet, Tiedostava kuluttaminen ja Vihreät vallanpitäjät. Englanninkielinen raportti on ladattavissa tästä osoitteesta:
https://www.strategic-packaging.com/change-is-here-are-these-four-trends-on-your-radar
Kemiralla neljä skenaariota
Kemiran raportin tulevaisuusskenaariot luotiin haastattelemalla kansainvälistä asiantuntijapaneelia. Paneelin jäseniin kuului asiantuntijoita elintarvikkeiden ja pakkausten arvoketjusta: paperi- ja kartonkivalmistajia, pakkausjalostajia, elintarvikebrändien omistajia sekä sääntelyasiantuntijoita ja tutkijoita aiheeseen liittyviltä aloilta.
Raportti esittää neljä mahdollista tulevaisuuden skenaariota ruoan ostamisesta, pakkauksista ja kulutuksesta Euroopassa vuonna 2030.
Raportin neljässä skenaariossa käsitellään kuluttajien asenteita ja käyttäytymistä, ruoan ostopaikkoja ja -tapoja, elintarvikepakkauksia, kierrätysjärjestelmiä ja sääntelyä. Skenaariot on otsikoitu näin: Individualismin huippu, Täysin vihreä kokemus, Käytännöllisyyttä kiireeseen ja Vaivaton kiertotalous.
Elintarvikkeet ja niiden pakkaukset ovat merkittäviä aiheita keskusteluissa vastuullisuudesta ja resurssitehokkuudesta. Globaalit megatrendit vaikuttavat ruoan kulutus- ja pakkaustapoihin, ja elintarvikepakkausala on jo reagoinut lukuisilla innovaatioilla. Kemira on tärkeä osa kuitupohjaisten pakkausratkaisujen arvoketjua, ja siksi me halusimme selvittää, miltä elintarvikkeet ja niiden pakkaukset voisivat näyttää kymmenen vuoden kuluttua. Nämä tulevaisuusskenaariot ovat mahdollisuus tarkastella markkinassa jo nyt näkyvän kehityksen mahdollisia seurauksia, sanoo Antti Matula, Kemiran globaalien tuotelinjojen ja liiketoiminnan kehityksen johtaja.
Kemiran raportti on englanninkielinen ja se on ladattavissa osoitteesta:
www.kemira.com/board-see-the-invisible