Suunto sai pakkauksiin oman materiaalin

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-05-23
PÄIVITETTY: 2023-02-16


Suunnon brändiväri on musta, eikä läpivärjättyä mustaa aaltopahvia valmistettu Suomessa. Pa-Hu kehitti Suunnolle oman mustan aaltopahvin. Uusittuihin pakkauksiin on kehitetty uusia ratkaisuja pakkaus kerrallaan.

Suunto tunnetaan urheilukelloistaan. Kun Suunnon pakkaustoimittaja siirsi tuotantonsa pois Suomesta, yritys halusi löytää uuden kotimaisen kumppanin. Haussa oli luotettava pakkausvalmistaja, joka huolehtisi koko tuotantoketjusta aina varastointiin ja logistiikkaan asti. Uusien pakkausten piti heijastaa Suunnon innovatiivista brändiä ja tiukkoja laatuvaatimuksia. Valmistajaksi valittiin Pa-Hu.

”Valmistamme tuotteita, joiden kanssa asiakkaamme kiipevät vuorille ja sukeltavat meren syvyyksiin. Tuotteisiimme pitää voida luottaa. Sama koskee pakkauksiamme – niiden pitää antaa lupaus laadusta, varmuudesta ja huolellisesta työstä”, sanoo teollinen muotoilija Timo Halko Suunto Oy:stä.

Pa-Hu kehitti Suunnolle oman mustan aaltopahvin, jossa neljäs, laminoitu kerros kaseerataan kolmikerroksisen rungon päälle. Ylivedetty pintakerros viimeistelee pahvin korkean laadun. Pakkaukset suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä Suunnon kanssa.

”PaHun suunnittelijat ottavat ideoistani kopin ja lähtevät rohkeasti kehittämään uutta. Yhdessä olemme luoneet ratkaisuja, joita kellään muulla ei ole aikaisemmin ollut”, Halko sanoo.

Pa-Hun ratkaisut ovat tuoneet Suunnolle suuria säästöjä. Suunnon kaupintavarastoa täydennetään nyt reaaliaikaisen tarpeen mukaan Pa-Hun välivarastosta, mikä on pudottanut pakkausten varastoarvoa. Myös vientirahtikustannukset ovat laskeneet, kun Pa-Hun asiantuntijat huomasivat mahdollisuuden pienentää vientikolleja.

Pa-Hu valmistaa Suunnolle jo lähes kolmeakymmentä pakkauskokonaisuutta, ja kuljetuslaatikoita myöten kaikki aaltopahvi tulee Veikkolasta. Kun yksi kumppani huolehtii kaikista pakkaustarpeista, pakkaamista voidaan kehittää kokonaisvaltaisesti. Uusia ratkaisuja luodaan pakkaus kerrallaan, eikä yhteiselle kehitystyölle näy loppua.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Päätyykö pakkaus hylkyyn vai kiertoon?

Lajittelu ja muovipakkauksen päätyminen oikeaan paikkaan kierrätyslaitoksella määrittävät kierrätyksen onnistumisen.
ia_ahl_etiketit

Valion maitotölkit pukeutuvat kevätkuoseihin

Viljele hyvää -maitotölkit ilmestyvät kauppoihin tästä viikosta alkaen ja ovat saatavilla heinä-elokuun vaihteeseen asti.
Valio 22032022

Suomalaisväriä Pro Carton Young Designers -kilpailussa

Lapin yliopiston teollisen muotoilun opiskelija Senni Virransola pääsi ainoana suomalaisena jatkoon kansainvälisessä suunnittelukilpailussa.
Pro Carton 12082021

360 Services auttaa optimoimaan pakkausta

Metsä Boardin uusi palvelukokonaisuus tarjoaa asiakkaille entistä paremmat mahdollisuudet kehittää pakkauksiaan.
MetsäBoard 26052021