Panttijärjestelmällä vahva kannatus Suomessa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2020-03-08
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Norstatin tekemän kyselytutkimuksen kaikki vastanneet pitävät Suomen nykyistä vaihtelevan pantin järjestelmää helppona käyttää ja ymmärtää. Lisäksi 87 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että vaihteleva pantti on ostajille reilumpi vaihtoehto kuin kiinteä panttisumma, jollaista käytetään esimerkiksi Saksassa.

Suomen vaihtelevassa panttijärjestelmässä kuluttajat maksavat juomapakkauksista pantin, jonka suuruus vaihtelee 10 sentistä 40 senttiin riippuen pakkauksen koosta ja materiaalista. Pakkauksesta riippuvaista panttijärjestelmää kannatetaan laajasti Pohjoismaissa Norstatin tekemien kyselyjen mukaan.

Aktivistien mielestä muiden maiden tulisi seurata perässä ja ottaa käyttöön vaihtelevan pantin järjestelmä. Heidän mukaansa kiinteä panttisumma saattaa motivoida kuluttajia ostamaan suuria kahden litran PET-muovipulloja, sillä kiinteä panttisumma korottaa pienten juoma-annosten hintaa merkittävästi verrattuna isompiin annoksiin.

Vaihteleva pantti kannustaa kierrättämään

Norstatin kyselyyn osallistui 1020 yli 18-vuotiasta suomalaista helmikuussa 2020. Toimeksiannon kyselylle teki kansainvälinen yritysten, poliitikkojen ja aktivistien liitto Nature 2030, jonka tavoitteena on auttaa ympäristöä 2020-luvulla. Nature 2030:n mukaan Suomen vaihtelevan pantin järjestelmää tulisi jäljitellä kaikissa maissa, joissa harkitaan muovijätettä vähentävän ja kierrätykseen kannustavan järjestelmän ottamista käyttöön.

”Suomen panttijärjestelmä on loistava esimerkki siitä, mitä voimme tehdä todellisen kiertotalouden rakentamiseksi. Suomalaiset kannattavat järjestelmää, koska se tarjoaa reilun ratkaisun ostajille, kannustaa kierrättämiseen ja torjuu jätettä”, sanoo Professori Leena Aarikka-Stenroos, Teknologia- ja innovaatiojohtamisen tutkimusryhmän johtaja Tampereen teknillisestä yliopistosta.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts