Pohjoissaksalainen kuluttaja löytää toukokuun 13. päivä alkaen päivittäistavarakauppansa hyllyltä uusia elintarvikkeita, kun noin 80 EDEKA-kauppaa lisäävät valikoimaansa yli 50 suomalaista elintarvike- ja juomatuotetta 17 eri brändiltä. Kyseessä on suurin määrä suomalaistuotteita ikinä saksalaisissa päivittäistavarakaupoissa.
Business Finlandin vetämä Food from Finland -ohjelma on aktiivisesti edistänyt elintarvikealan vientiprojekteja Saksassa vuodesta 2016 alkaen. Ohjelman kautta on solmittu yhteistyösopimuksia paikallisten ketjujen, kuten Cittimarkt, Lieferello, KaDeWe ja Alstrerhaus, kanssa. Toiminnan tarkoituksena on lisätä suomalaisten merkkituotteiden määrää Saksan elintarvike- ja juomamarkkinoilla.
Toukokuussa 2019 Suomen näkyvyys Saksan päivittäistavarakaupassa nousee, kun yhteistyö EDEKA Nordin kanssa alkaa ja noin 80 ketjun myymälää Pohjois-Saksassa aloittavat suomalaisten elintarvike- ja juomatuotteiden myynnin. Myymälöiden hyllyille tulee yli 50 suomalaista elintarvike- ja juomatuotetta 17 eri yritykseltä. Tämän lisäksi noin 20 EDEKA- myymälää yhdistää tuotteiden markkinoinnin isompaan Suomi-kampanjaan, joka kulkee nimellä “Finnland – aus der Wildnis”. Kampanjan slogan kehitettiin alun perin Berliinissä tammikuussa 2019 pidetyille Grüne Woche -messuille, joilla Suomi oli pääkumppanimaa.
Saksa on viidenneksi suurin suomalaisten elintarvike- ja juomatuotteiden vientimarkkina, mutta vientituotekategorioita ovat toistaiseksi hallinneet raaka-aineet ja kauppojen omille merkeille myytävät tuotteet.
”Brändätyillä tuotteilla voimme lisätä viennistä saatavaa arvoa. Olemme nyt saaneet ennätysmäärän suomalaistuotteita saksalaiskuluttajien ulottuville. Saksan markkinoilla ennestään tuntemattomien brändien tuominen kauppoihin vaatii kuitenkin kärsivällisyyttä, tai suomalaisittain sisua, ja menestystä saavutetaan ainoastaan järjestelmällisen ja pitkäjänteisen työn ja panostusten kautta”, kommentoi Food from Finlandin Saksan vähittäistavarakaupan toiminnasta vastaava Lili Lehtovuori.