Suomalainen ruoka ja juoma näkyvät Saksassa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-05-10
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Pohjoissaksalainen kuluttaja löytää toukokuun 13. päivä alkaen päivittäistavarakauppansa hyllyltä uusia elintarvikkeita, kun noin 80 EDEKA-kauppaa lisäävät valikoimaansa yli 50 suomalaista elintarvike- ja juomatuotetta 17 eri brändiltä. Kyseessä on suurin määrä suomalaistuotteita ikinä saksalaisissa päivittäistavarakaupoissa.

Business Finlandin vetämä Food from Finland -ohjelma on aktiivisesti edistänyt elintarvikealan vientiprojekteja Saksassa vuodesta 2016 alkaen. Ohjelman kautta on solmittu yhteistyösopimuksia paikallisten ketjujen, kuten Cittimarkt, Lieferello, KaDeWe ja Alstrerhaus, kanssa. Toiminnan tarkoituksena on lisätä suomalaisten merkkituotteiden määrää Saksan elintarvike- ja juomamarkkinoilla.

Toukokuussa 2019 Suomen näkyvyys Saksan päivittäistavarakaupassa nousee, kun yhteistyö EDEKA Nordin kanssa alkaa ja noin 80 ketjun myymälää Pohjois-Saksassa aloittavat suomalaisten elintarvike- ja juomatuotteiden myynnin. Myymälöiden hyllyille tulee yli 50 suomalaista elintarvike- ja juomatuotetta 17 eri yritykseltä. Tämän lisäksi noin 20 EDEKA- myymälää yhdistää tuotteiden markkinoinnin isompaan Suomi-kampanjaan, joka kulkee nimellä “Finnland – aus der Wildnis”. Kampanjan slogan kehitettiin alun perin Berliinissä tammikuussa 2019 pidetyille Grüne Woche -messuille, joilla Suomi oli pääkumppanimaa.

Saksa on viidenneksi suurin suomalaisten elintarvike- ja juomatuotteiden vientimarkkina, mutta vientituotekategorioita ovat toistaiseksi hallinneet raaka-aineet ja kauppojen omille merkeille myytävät tuotteet.

”Brändätyillä tuotteilla voimme lisätä viennistä saatavaa arvoa. Olemme nyt saaneet ennätysmäärän suomalaistuotteita saksalaiskuluttajien ulottuville. Saksan markkinoilla ennestään tuntemattomien brändien tuominen kauppoihin vaatii kuitenkin kärsivällisyyttä, tai suomalaisittain sisua, ja menestystä saavutetaan ainoastaan järjestelmällisen ja pitkäjänteisen työn ja panostusten kautta”, kommentoi Food from Finlandin Saksan vähittäistavarakaupan toiminnasta vastaava Lili Lehtovuori.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts