Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa suunniteltiin pakkauksia

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2024-01-03
PÄIVITETTY: 2024-01-10

 

MTV:n Suomalainen menestysresepti -ruokainnovaatiokilpailussa omistettiin tänäkin vuonna kokonainen jakso pakkausten suunnittelulle. Ohjelman seitsemännessä jaksossa kilpailun kuusi finalistia askaroivat pakkauksia, joiden avulla ohjelmassa kehitetyistä tuotteista tulee hittejä.

Jakso poikkesi aiempien vuosien ohjelmasta siinä, että pakkaamisen reunaehdot tulivat paremmin esille ja sitä kautta tutummiksi myös kuluttajille.

– Pakkaus on yksi tärkeimpiä medioita kaupassa ja kun siihen yhdistetään käytettävyys kierrätettävyys ja se, miten tuote säilyy, pakkauksen suunnittelussa onkin aika monta kulmaa, sanoi tuomariston edustaja Jyrki Sukula tehtävänantojuonnossaan.

–  Kaupan arvoketjulle on tärkeää että pakkaus pitää tuotteesta huolta, sanoi S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Myös pakkauksen osuus tuotteen hinnanmuodostuksessa tuli ohjelmassa esille. – Kuluttaja ei maksa pahvista, vaan ruuasta, totesi Rebl-eväsleipäänsä pakkausta kehittänyt Martti Paatela. Koska tuotteet monesti valmistaa sopimusvalmistaja, on tämän tarjoamat pakkausvaihtoehdot otettava suunnittelussa huomioon.

Koska omaa suunnittelutaustaa ei ole, kilpailijat turvautuvat suunnittelutoimistojen apuun. Kilpailun hännillä ennen pakkaussuunnittelujaksoa ollut Köftis onnistui tuomariston mielestä pakkauksellaan parhaiten ja se sai täyden pistepotin tuomaristolta. Köftis-piirakan juurista viestivän pakkauksen Vönerille suunnitteli Luova arvotoimisto Trust.

– Saako alkaa jo kehumaan?, luova johtaja Jukka Kurttila aloitti tuomariston palautteen Vönerin perustajalle, Siva Parlarille.

Tuomarit kiittivät pakkausilmeen maukkautta ja erityisesti tapaa, jolla suomalais-itämaisen Köftiksen pakkaus viestii tuotteen tarinaa. Pakkauksen fasadiin on piirretty Sivan äiti, jonka piirakkareseptistä Köftis on syntynyt.

Tunnelman kiteytti Sampo Päällysaho: – Sun mutsi hymyilee tässä paketissa. Ja sä hymyilet täällä pakkauksen takana. Eihän me voida tehdä mitään muuta kuin hymyillä.

S-ryhmän järjestämän, uusia ruokahittejä etsivän kilpailun finaali nähdään 23.1. MTV3-kanavalla ja MTV Katsomossa.

Katso kilpailun pakkaussuunnittelujakso.

 

 

 

 

Jatka lukemista

Packnews tarjoaa sinulle ilmaisen sisäänpääsyn Fachpack 2024 -messuille

Tänä syksynä Packnews tarjoaa ilmaisen sisäänpääsyn Fachpack-messuille Nürnbergiin.
Messegeschehen / Fair activities in general

Uusi päällystämätön kartonki Holmen Iggesundilta

Invercote Touch on uusi päällystämätön kartonki Holmen Board & Paperilta. Se on suunniteltu vastaamaan kasvavaan kysyntään kestäviä ja visuaalisesti houkuttelevia pakkausmateriaaleja kohtaan, joiden tulee silti säilyttää hyvät paino-ominaisuutensa.
Igge-touchx

UPM sponsoroi Pentawardsia korostaakseen kestävää muotoilua

UPM laajentaa yhteistyötään kansainvälisen pakkaussuunnitteluyhteisön Pentawardsin kanssa ja ryhtyi sen yhdeksi pääsponsoreista.
pentawards

Uusi paperipakkaus korvaa laminoinnin

UPM Specialty Papers ja Fazer ovat yhteistyössä kehittäneet uudenlaisen pakkauksen Fazerin Kaurainen Riisipiirakoille. Perinteinen muovilaminoitu pakkauspaperi on korvattu edistyksellisellä paperisella ratkaisulla. Uusi pakkaus on tiedotteen mukaan paremmin kierrätettävä, eikä sen erityisominaisuuksista ole tingitty.
fazerx

Uusimmat uutiset

Aiothan osallistua Packnorth Award 2024 -kilpailuun?

Ilmoituksia Packnews Award -kilpailuun saapuu nyt tiheään tahtiin Packnewsille. Mittelö järjestetään neljättä kertaa, ja tänä vuonna palkintojenjakotilaisuus pidetään Scanpackissa. Luvassa on mielenkiintoisia uutuuksia.
kilpailu

Löysikö Lessebo Paper vuoden kesähitin?

Kysymykseen miltä paperi kuulostaa, on vihdoin saatu vastaus. Lessebo Paper otti rohkean askeleen perinteisen visuaalisen muotoilun ulkopuolelle ja tutki tätä hieman outoa kysymystä. Tuloksena on Lessebo Paper Player -soitin, joka muuntaa paperin elegantin hiljaisuuden kiehtovaksi äänikokemukseksi.
01_Hero_Lessebo-Texture_Close-up-paper-texture-Morocco_Photo-by-Carl-Anderx

Duni lanseeraa LipLidsin älykannen

Duni Group ja ruotsalainen start-up-yritys LipLid ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Duni Group lanseeraa LipLidsin kannet take-away-mukeihinsa.
dunix

Ruotsin muovipakkausten keräys on kriisissä, toteaa Svensk Plaståtervinning

Ruotsissa on vakava, kansallinen muovipakkausten keräyskriisi, Svensk Plaståtervinningin (Ruotsin muovikeräyksen) toimitusjohtaja Mattias Philipsson sanoo lehdistötiedotteessa.
Foto: Peter Holgersson AB