Stora Enson ja Vogue Scandinavian palkittu pakkaus on täysin hiilineutraali, se on tehty uusiutuvista, vähähiilisistä raaka-aineista ja sen tuotanto on energiatehokasta.
Red Dot -muotoilupalkinto myönnettiin suunnittelun poikkeuksellisesta laadusta ja luovuudesta kategoriassa Brands & Communication design. Red Dot Award on yksi maailman suurimmista muotoilukilpailuista ja siihen osallistuu noin 20 000 kilpailijaa.
Voittajapakkauksesta on kaksi versiota – tavallinen aikakauslehtipakkaus ja keräilijöille tarkoitettu erikoispakkaus, jota on valmistettu rajoitettu erä. Molemmat on valmistettu Ensocoat by Stora Enso -kartongista. Pakkauksen materiaalit ovat kuitupohjaisia ja uusiutuvia Vogue Scandinavian vastuullisuussitoumusten mukaisesti. Pakkaus korvaa aikakauslehdissä perinteisesti käytetyn kertakäyttöisen muovikääreen. Keräilijöiden kappaleissa on ruotsalaisen taiteilijan Hilma af Klintin innoittamaa taidetta ja kohokuvioita. Sekä lehti että pakkaus on suunniteltu säästettäväksi ja säilytettäväksi lukijoiden kirjahyllyissä. Pakkaukseen sisältyvä kirjanmerkki kannustaa lukijoita palaamaan uudelleen lehden pariin.
– Olen erityisen iloinen siitä, että tällä palkinnolla kunnioitettiin hankkeita, jotka vastaavat nykyajan haasteisiin. On hienoa, että Stora Enso ja Vogue Scandinavia ovat ottaneet selkeän kannan, kantavat vastuuta ja lisäävät tietoisuutta tämän hetken haasteista. Suunnittelun ja toteutuksen erinomaisen laadun ansiosta projekti välittää selkeän viestin, joka voi muuttaa asenteita ja saada ihmiset ajattelemaan uusin tavoin, sanoo professori Peter Zec, Red Dotin perustaja ja toimitusjohtaja.