Stora Enso ostaa hollantilaisen De Jong Packaging Groupin

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2022-09-08
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Stora Enso ostaa hollantilaisen De Jong Packaging Groupin noin 1 020 miljoonan euron velattomalla yritysarvolla (Enterprice Value). Yritysosto on Stora Enson strategian mukainen ja se vauhdittaa liikevaihdon kasvua sekä kasvattaa Stora Enson uusiutuvien pakkausten markkinaosuutta Euroopassa.

 De Jong Packaging Group on Benelux-maiden suurimpia aaltopahvipakkausten valmistajia. Yhtiön tuotevalikoima ja markkina-alueet täydentävät ja parantavat Stora Enson tarjontaa erityisesti tuoretuotteiden, verkkokaupan ja teollisuuden pakkauksissa. 

De Jong Packagingin osto vahvistaa Stora Enson asemaa Euroopan aaltopahvipakkausmarkkinoilla, ja mahdollistaa pääsyn Alankomaiden, Belgian, Saksan ja Ison-Britannian markkinoille. Yritysoston myötä Stora Enson Packaging Solutions -divisioonan aaltopahvipakkauskapasiteetti kasvaa noin 1 200 milj. neliömetriä yli 2 000 milj. neliömetriin, kun De Jongin laajentumishankkeet lasketaan mukaan. Tämä varmistaa kasvun mahdollisuudet keskeisillä markkinoilla. Euroopan aaltopahvipakkausmarkkinat ovat pirstaleiset, ja paikallinen läsnäolo on avainasemassa kestävän kasvun kannalta.

Kaupan yritysarvo on noin 1 020 milj. euroa. Vuonna 2025, kun De Jong Packagingin käynnissä olevat aaltopahvipakkausten laajennushankkeet valmistuvat, Stora Enso odottaa noin 40 milj. euron kasvua käyttökatteessa. Yrityskaupan odotetaan tuottavan keskipitkällä aikavälillä, kolmen vuoden jälkeen, 30 milj. euron keskimääräiset vuotuiset synergiaedut pääasiassa hankinnoissa, aaltopahvin raaka-aineen tuotannon optimoinnissa ja kaupallisten mahdollisuuksien myötä. Mikäli Stora Enson Belgiassa sijaitsevan Langerbruggen tehtaan toisen paperilinjan muuntaminen aaltopahvin pintakartongin valmistukseen päätetään toteuttaa, synergiaetuja on mahdollista saada lisää. Stora Enso voi maksaa enintään 45 milj. euron suuruisen lisäkauppahinnan vuonna 2024 edellyttäen, että De Jong Packaging saavuttaa sovitut tulostavoitteet.

De Jong Packaging Groupin vuoden 2022 liikevaihdon arvioidaan olevan noin miljardi euroa. Yritysoston odotetaan kasvattavan Stora Enson osakekohtaista tulosta alusta lähtien. Yritysosto rahoitetaan nykyisellä likviditeetillä ja kahdenvälisillä lainajärjestelyillä. Sen odotetaan nostavan Stora Enson nettovelan suhdetta operatiiviseen käyttökatteeseen 0,4:llä 1,4:ään. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2023 alussa edellyttäen viranomaisten hyväksyntää. Stora Enson vuoden 2022 operatiivista liikevoittoa koskeva ohjeistus pysyy ennallaan.

Vuonna 1996 perustettu De Jong Packaging Group on yksi Benelux-maiden suurimmista aaltopahvipakkausten valmistajista. Yritys on erikoistunut pääasiassa tuoretuotteiden, verkkokaupan ja teollisuuden aaltopahvipakkauksiin. Se osti vuonna 2021 hollantilaisen De Hoopin paperitehtaan, joka tuottaa aaltopahvin pintakartonkia. De Jong Packagingilla on 17 toimipaikkaa Alankomaissa, Belgiassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Yhtiö työllistää noin 1 300 henkilöä.

 

 

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko