Stora Enso ostaa hollantilaisen De Jong Packaging Groupin

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2022-09-08
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Stora Enso ostaa hollantilaisen De Jong Packaging Groupin noin 1 020 miljoonan euron velattomalla yritysarvolla (Enterprice Value). Yritysosto on Stora Enson strategian mukainen ja se vauhdittaa liikevaihdon kasvua sekä kasvattaa Stora Enson uusiutuvien pakkausten markkinaosuutta Euroopassa.

 De Jong Packaging Group on Benelux-maiden suurimpia aaltopahvipakkausten valmistajia. Yhtiön tuotevalikoima ja markkina-alueet täydentävät ja parantavat Stora Enson tarjontaa erityisesti tuoretuotteiden, verkkokaupan ja teollisuuden pakkauksissa. 

De Jong Packagingin osto vahvistaa Stora Enson asemaa Euroopan aaltopahvipakkausmarkkinoilla, ja mahdollistaa pääsyn Alankomaiden, Belgian, Saksan ja Ison-Britannian markkinoille. Yritysoston myötä Stora Enson Packaging Solutions -divisioonan aaltopahvipakkauskapasiteetti kasvaa noin 1 200 milj. neliömetriä yli 2 000 milj. neliömetriin, kun De Jongin laajentumishankkeet lasketaan mukaan. Tämä varmistaa kasvun mahdollisuudet keskeisillä markkinoilla. Euroopan aaltopahvipakkausmarkkinat ovat pirstaleiset, ja paikallinen läsnäolo on avainasemassa kestävän kasvun kannalta.

Kaupan yritysarvo on noin 1 020 milj. euroa. Vuonna 2025, kun De Jong Packagingin käynnissä olevat aaltopahvipakkausten laajennushankkeet valmistuvat, Stora Enso odottaa noin 40 milj. euron kasvua käyttökatteessa. Yrityskaupan odotetaan tuottavan keskipitkällä aikavälillä, kolmen vuoden jälkeen, 30 milj. euron keskimääräiset vuotuiset synergiaedut pääasiassa hankinnoissa, aaltopahvin raaka-aineen tuotannon optimoinnissa ja kaupallisten mahdollisuuksien myötä. Mikäli Stora Enson Belgiassa sijaitsevan Langerbruggen tehtaan toisen paperilinjan muuntaminen aaltopahvin pintakartongin valmistukseen päätetään toteuttaa, synergiaetuja on mahdollista saada lisää. Stora Enso voi maksaa enintään 45 milj. euron suuruisen lisäkauppahinnan vuonna 2024 edellyttäen, että De Jong Packaging saavuttaa sovitut tulostavoitteet.

De Jong Packaging Groupin vuoden 2022 liikevaihdon arvioidaan olevan noin miljardi euroa. Yritysoston odotetaan kasvattavan Stora Enson osakekohtaista tulosta alusta lähtien. Yritysosto rahoitetaan nykyisellä likviditeetillä ja kahdenvälisillä lainajärjestelyillä. Sen odotetaan nostavan Stora Enson nettovelan suhdetta operatiiviseen käyttökatteeseen 0,4:llä 1,4:ään. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2023 alussa edellyttäen viranomaisten hyväksyntää. Stora Enson vuoden 2022 operatiivista liikevoittoa koskeva ohjeistus pysyy ennallaan.

Vuonna 1996 perustettu De Jong Packaging Group on yksi Benelux-maiden suurimmista aaltopahvipakkausten valmistajista. Yritys on erikoistunut pääasiassa tuoretuotteiden, verkkokaupan ja teollisuuden aaltopahvipakkauksiin. Se osti vuonna 2021 hollantilaisen De Hoopin paperitehtaan, joka tuottaa aaltopahvin pintakartonkia. De Jong Packagingilla on 17 toimipaikkaa Alankomaissa, Belgiassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Yhtiö työllistää noin 1 300 henkilöä.

 

 

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Kaksoisetiketit pelastavat oluen

Jos sinulle jäi yksi tai useampi pullo Eriksbergin jouluolutta pyhien jälkeen, voit muuttaa ne yksinkertaisella kädenliikkeellä pääsiäisoluiksi. Carlsberg ja Eriksberg ovat miettineet tämän asian tarkoin.
julpaskolen_pressbild-1x

Jaakko Nikkilä valittiin Billerud Europen toimitusjohtajaksi

Billerud on nimittänyt Jaakko Nikkilän Billerud Europen toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi.
Jakkox

Tässä on vuoden 2025 Pantone-väri

Pantone Color Instituutti valitsi Mocha Moussen vuoden 2025 Pantone-väriksi
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 lisää kiertotaloutta digitalisoimalla pakkaukset

AIM:n (European Brands Association) projektipäällikkö Jan ’t Hart esitteli mielenkiintoista HolyGrail 2.0 -projektia AIPIA World Congress 2024 -tapahtumassa Amsterdamissa. Siinä käytetään digitaalisia vesileimoja, jotta pakkausjäte voitaisiin lajitella tarkemmin ja samalla kierrätyksen laatu nousisi. Tavoitteena on parantaa kiertotaloutta.
Lenor-codes