Sprite-pullo muuttuu kirkkaaksi ympäristösyistä

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2020-03-23
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Sprite-pullot muuttuvat kirkkaiksi, koska värillinen PET-muovi ei kierrä uusiin pulloihin. Suomen Coca-Cola ja Sinebrychoff luopuvat värillisten Sprite -muovipullojen käytöstä, koska värillistä muovia on hankala kierrättää uusiksi pulloiksi. Vihreistä pulloista tunnetun Spriten uudet muovipullot valmistetaan jatkossa vain kirkkaasta PET-muovista, josta osa on kierrätettyä muovia.

Uudistus tapahtuu tänä keväänä. Uudistetuissa pulloissa käytettävä kirkas muovi voidaan kierrättää uusien juomapullojen materiaaliksi värillistä helpommin. Uudessa kirkkaassa pullossa käytetään myös kierrätettyä muovia materiaalina: puolen litran pullossa 50 % ja 1,5 litran pullossa 25 %.

”Luovumme Spriten tavaramerkiksi muodostuneesta vihreästä pullosta, koska vihreää muovia ei voida kierrättää uusiin pulloihin. Spriten pullomuutos pitää kerran valmistetun muovin käytössä uusien pullojen materiaalina ja vähentää tarvetta valmistaa uutta muovia pulloja varten. Tämä pienentää pullojen hiilidioksidipäästöjä”, Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri sanoo.

Vihreä on edelleen olennainen osa Spriten ilmettä, onhan se ollut Spriten tunnusväri ihan alusta alkaen. Legendaarinen Sprite kehitettiin vuonna 1960 Yhdysvalloissa. Vain viisi vuotta myöhemmin se esiteltiin suomalaisille ensimmäisenä maana Amerikan ulkopuolella. Siitä lähtien Spriten vihreä pullo on ollut sitruuna-limettijuomien ikoninen tunnus.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts