Solar Foodsin ihmeruoka kerää rahoitusta

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-10-07
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Suomalaisen startup-yrityksen Solar Foodsin kehittämä Solein kiinnostaa valtavasti mediaa ja rahoittajia. Syyskuussa Solar Foods sai 3,5 miljoonan euron lisärahoituksen neljältä sijoittajalta. Yritys aikoo nyt aloittaa Solein-proteiinin pilottituotannon ja tähtää kaupalliseen toimintaan vuonna 2021.

Uusia investoijia olivat Fazer Group, Holdic Oy ja Turret Oy. Viime vuonna Solar Foodsin rahoituskierrosta johtanut Lifeline Ventures osallistui myös uuteen rahoitukseen. Lifeline Ventures on investoinut myös Sulapac-yritykseen, joka kehittää puukuitupohjaisia pakkauksia.

Fazer on myös tehnyt Solar Foodsin kanssa sopimuksen strategisesta yhteistyöstä Solein-proteiinin tutkimisesta ja kehittämisestä. Solein on Solar Foodsin mukaan hiilineutraali tuote, jota voidaan tuottaa täysin ilman maataloutta. Vehnäjauhoja muistuttavaa tuotetta tehdään bioprosessissa, jossa käytetään vain sähköä, vettä, ravintoaineita ja vitamiineja sekä hiilidioksidia. Prosessi on luonnollinen käymisprosessi, joka muistuttaa hiivan tai maitohappobakteerien tuotantoprosessia.

Soleinin koostumus on 50 % proteiinia, 5-10 % rasvaa ja 20-25 % hiilihydraatteja.

Alun perin tämä konsepti syntyi NASA:n avaruusohjelmassa ja sitä ovat kehittäneet edelleen VTT ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto LUT. Vuonna 2018 yrityshautomo ESA pyysi Solar Foodsia tekemään ehdotuksen ruuan tuotannosta avaruusolosuhteissa. Tavoitteena on kehittää luonnollisia proteiinia tuottava järjestelmä Mars-avaruuslennoille.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce