Solar Foodsin ihmeruoka kerää rahoitusta

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-10-07
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Suomalaisen startup-yrityksen Solar Foodsin kehittämä Solein kiinnostaa valtavasti mediaa ja rahoittajia. Syyskuussa Solar Foods sai 3,5 miljoonan euron lisärahoituksen neljältä sijoittajalta. Yritys aikoo nyt aloittaa Solein-proteiinin pilottituotannon ja tähtää kaupalliseen toimintaan vuonna 2021.

Uusia investoijia olivat Fazer Group, Holdic Oy ja Turret Oy. Viime vuonna Solar Foodsin rahoituskierrosta johtanut Lifeline Ventures osallistui myös uuteen rahoitukseen. Lifeline Ventures on investoinut myös Sulapac-yritykseen, joka kehittää puukuitupohjaisia pakkauksia.

Fazer on myös tehnyt Solar Foodsin kanssa sopimuksen strategisesta yhteistyöstä Solein-proteiinin tutkimisesta ja kehittämisestä. Solein on Solar Foodsin mukaan hiilineutraali tuote, jota voidaan tuottaa täysin ilman maataloutta. Vehnäjauhoja muistuttavaa tuotetta tehdään bioprosessissa, jossa käytetään vain sähköä, vettä, ravintoaineita ja vitamiineja sekä hiilidioksidia. Prosessi on luonnollinen käymisprosessi, joka muistuttaa hiivan tai maitohappobakteerien tuotantoprosessia.

Soleinin koostumus on 50 % proteiinia, 5-10 % rasvaa ja 20-25 % hiilihydraatteja.

Alun perin tämä konsepti syntyi NASA:n avaruusohjelmassa ja sitä ovat kehittäneet edelleen VTT ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto LUT. Vuonna 2018 yrityshautomo ESA pyysi Solar Foodsia tekemään ehdotuksen ruuan tuotannosta avaruusolosuhteissa. Tavoitteena on kehittää luonnollisia proteiinia tuottava järjestelmä Mars-avaruuslennoille.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts