S-ryhmä vähentää neitseellisen muovin käyttöä

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-11-17
PÄIVITETTY: 2023-01-18


S-ryhmä allekirjoitti Ellen MacArthur-säätiön ja YK:n käynnistämän muovisitoumuksen vuonna jo 2018, ja tänä vuonna sitoumusta täydennettiin uudella muovinvähennystavoitteella. Muovisitoumuksen on allekirjoittanut yli 500 eri toimijaa.

S-ryhmä edistää omilla tavoitteillaan kestävää pakkaamista, kuten pakkausten kierrätettävyyttä, uudelleen käytettävyyttä ja kierrätysraaka-aineen käyttöä. Osuuskaupparyhmä on sitoutunut myös kansainvälisen Ellen MacArthur -sitoumuksen kautta muovin kiertotalouden edistämiseen. Sitoumuksen avulla edistetään muun muassa muovin uudelleenkäyttöä, mikä vähentää neitseellisen muovin tarvetta pakkauksissa.

Tänä vuonna S-ryhmän olemassa olevia sitoumuksia täydennettiin uudella muovinvähennystavoitteella. S-ryhmän tavoitteena on vähentää neitseellisen muovin määrää 20 prosenttia päivittäistavarakaupan omien tuotemerkkien pakkauksissa ja muovikasseissa vuoden 2025 loppuun mennessä. Työtä tavoitteen eteen tehdään jatkuvasti, ja neitseellistä muovia on korvattu kierrätysmuovilla jo nyt yli viidessäkymmenessä S-ryhmän omien merkkien tuotepakkauksessa.

– Esimerkiksi kaikki Rainbow-pyykinpesuaineet ovat nyt pakkauksissa, joissa on hyödynnetty kierrätysmuovia. Kierrätysmuovia käytetään jo tällä hetkellä myös muissa päivittäiskäyttötavaratuotteiden pakkauksissa, kuten vanujen ja astianpesuaineiden pakkauksissa. Myös muun muassa mehujen pakkauksissa käytetään kierrätysmuovia. Esimerkiksi Rainbow’n appelsiinitäysmehun sekä Mehustamo-sarjan mehujen ja smoothieiden pullot on valmistettu suurimmaksi osin kierrätysmuovista, minkä lisäksi ne ovat pantillisia, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Tuorein Ellen MacArthur -muovisitoumuksen raportti julkaistiin tiistaina 16.11. Sen mukaan neitseellisen muovin kulutus pakkauksissa on kääntynyt maailmanlaajuisesti laskuun. Vuodesta 2019 vuoteen 2020 pudotus on ollut 1,2 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 0,6 prosenttia.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Suomen McDonald's käyttää kotimaisia kuitukansia

McDonald'sin juomien muovikannet ovat historiaa, sillä ne on nyt korvattu kotimaisilla kuidusta valmistetuilla kansilla. Ravintolaketju jatkaa muovin vähentämistä asteittain.
McD_Kuitukannet_Kuvaoikeudet_Huhtamaki_hero-desktop

Vaihtaako Metsä valkean kraftlinerin valmistuksen ruokapakkauspapereiksi Husumissa?

Metsä Tissue ja Metsä Board suunnittelevat Husumin tehtailla BM2:n tuotannon muuttamista. Jos investointi toteutuu, tehtailla voitaisiin valmistaa vuodessa noin 80 000 tonnia ruokapakkauspaperia sekä tiivispapereita.
Metsa-husumx

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass