Ruotsin Coca-Cola siirtyy täysin kierrätysmuoviin

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-11-20
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Ruotsin Coca-Cola on julkistanut siirtyvänsä käyttämään täysin kierrätysmuovista valmistettuja pulloja juomissa, jotka valmistetaan yhtiön Tukholman läänissä sijaitsevan Jordbyn tuotantolaitoksella. Käyttämällä pelkästään kierrätettyä muovia pakkauksissaan yritys vähentää alkuperäisen muovin käyttöä 3 500 tonnilla vuosittain.

Muutos tulee vähentämään hiilidioksidipäästöjä 25 % verrattuna muutosta edeltävään aikaan, jolloin juomapakkauksissa käytettiin keskimäärin 40 % kierrätettyä muovia.

Coca-Cola Companyn tavoitteena on, että sen muovipulloissa käytetään 50 % kierrätettyä muovia kaikkialla. Suomessa Sinebrychoff on jo useita vuosia edelläkävijänä käyttänyt valmistamissaan Coca-Cola-yhtiön juomissa puolen litran pulloja, joiden materiaalista 50 % on kierrätysmuovia.

Ruotsin Coca-Colan päätös siirtyä käyttämään kokonaan kierrätetystä muovista valmistettuja pakkauksia tekee yrityksestä ensimmäisen Coca-Cola-yhtiön maailmassa, jonka onnistuu merkittävästi tehostaa kierrätetyn muovin käyttöä. Muutos koskee yli 40 erilaista Coca-Cola, Fanta, Sprite ja Bonaqua -tuotemerkkien alla Ruotsissa valmistettua juomaa.

”Muovi on tehokas ja arvokas pakkausmateriaali. Sitä tulee käsitellä myös sellaisena, jotta se ei päädy roskana hukkaan. Ruotsin Coca-Colan tavoitteena on olla kiertotalouden edelläkävijäyritys ja kerätä pakkaukset takaisin käytettäväksi uudelleen, ” sanoo Sofie Eliasson Morsink, toimitusjohtaja, Coca-Cola European Partners Sverige.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts