Parlamentti hyväksyi kantansa pakkausjätteen vähentämiseen

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-11-22
PÄIVITETTY: 2023-12-13

Euroopan parlamentti hyväksyi keskiviikkona 22.11.2023 kantansa asetukseen, jolla pyritään lisäämään pakkausten kierrätystä ja uudelleenkäyttöä sekä vähentämään pakkausjätettä.

Tavoitteena vähentää tarpeettomia pakkauksia ja jätettä
Kielto hitaasti hajoaville kemikaaleille ruokapakkauksissa
Tällä hetkellä keskivertokansalainen Euroopassa tuottaa 190 kg pakkausjätettä vuodessa
Mepit hyväksyivät neuvottelukantansa, jonka pohjalta he voivat aloittaa neuvottelut lain lopullisesta muodosta jäsenmaita edustavan neuvoston kanssa, äänin 426-125 (74 tyhjää).

Loppu ylipakkaamiselle ja kielto yksittäispakkauksille sekä hitaasti hajoaville kemikaaleille

Asetus sisältää yleiset tavoitteet pakkausten vähentämiselle (5 % vuoteen 2030 mennessä, 10 % 2035 mennessä ja 15 % 2040 mennessä). Tämän lisäksi mepit haluavat lisätä erityisen tavoitteen muovipakkausten vähentämiselle (10 % vuoteen 2030 mennessä, 15 % 2035 mennessä ja 20 % 2040 mennessä).

Mepit haluavat kannassaan kieltää erittäin kevyiden (alle 15 mikronin) muovikassien myynnin, ellei niiden käyttö ole pakollista hygieniasyistä tai tarpeen ensisijaisena pakkausmateriaalina ruokahävikin välttämiseksi. Lisäksi he haluavat rajoittaa merkittävästi tiettyjä kertakäyttöpakkauksia, kuten hotellien minikokoisia shampoo- ja saippuapulloja sekä lentokentillä matkalaukkujen paketointiin käytettävää muovikalvoa.

Mepit haluavat myös kieltää hitaasti hajoavien perfluorattujen alkyyliyhdisteiden (PFAS) ja bisfenoli A:n (BPA) lisäämisen elintarvikepakkauksiin.

Uudelleenkäytön ja -täyttämisen kannusteet

Mepit haluavat selventää pakkausten uudelleenkäytön ja -täyttämisen ehtoja. Ruokaa tarjoavien hotelli- ja ravintola-alan toimijoiden olisi parlamentin kannan mukaan varmistettava, että kuluttajat voivat tuoda omat astiansa noutoruokaa ja -juomia varten.

Kehitetään pakkausjätteen keräämistä ja kierrättämistä

Uudet säännöt edellyttäisivät kaikilta uusilta pakkauksilta kierrätettävyyttä. Kierrätettävyyden tarkemmat ehdot määritettäisiin myöhemmin lainsäädännöllä. Säännöt sisältävät tiettyjä poikkeuksia mm. puu- ja vahapohjaisille ruokapakkauksille.

Mepit haluavat myös velvoittaa jäsenmaat varmistamaan, että 90 % pakkaamisessa käytetystä materiaalista (muovi, puu, metalli, alumiini, lasi, paperi ja pahvi) kerätään erillisenä vuoteen 2029 mennessä.

Seuraavaksi parlamentti on valmis aloittamaan neuvottelut lain lopullisesta muodosta, kun myös neuvosto on hyväksynyt kantansa.

Taustaa

Vuonna 2018 pakkausten liikevaihto EU:ssa oli 355 miljardia euroa. Pakkausjätteen määrä kasvaa jatkuvasti: EU-tasolla se on kasvanut 66 miljoonasta tonnista vuonna 2009 84 miljoonaan tonniin vuonna 2021. Vuonna 2021 pakkausjätettä syntyi keskimäärin 188,7 kg kansalaista kohti vuodessa. Ilman lisätoimenpiteitä määrän odotetaan kasvavan 209 kiloon vuoteen 2030 mennessä.

Lain edistäminen vastaa kansalaisten odotuksiin kiertotalouden kehittämisestä, jätteen vähentämisestä sekä ympäristölle haitallisten pakkausten ja kertakäyttömuovin vähentämisestä, jotka ilmaistiin Euroopan tulevaisuuskonferenssin päätelmissä (kohdat 5(1), 5(3), 5(4), 5(5), 11(1), 11(4) ja 20(3)).

 

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1