Paperipullon kehittämiseen lisää panoksia

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-10-11
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Isot kansainväliset yritykset panostavat nyt lisää paperipullon kehittämiseen. Coca-Cola on Carlsbergin, BillerudKorsnäsin ja ALPLAn kanssa mukana Paboco on start-up-yrityksessä, joka on kehittänyt uuden paperipullon prototyypin. Siinä on eri tuotteisiin erikseen valittava suojapinnoite, joka kierrätettäessä erotetaan paperista.

Pabocon tavoitteena on kehittää ensimmäinen täysin biopohjainen ja kierrätettävä paperipullo, jota olisi mahdollista käyttää jokapäiväisten kuluttajatuotteiden kuten hiilihapollisten ja -hapottomien juomien tai kosmetiikan pakkaamiseen. Pacobo aloitti vuonna 2015. Yritys on ruotsalaisen paperipakkausmateriaaleja kehittävän BillerudKorsnäsin ja juomapakkauksien valmistamiseen erikoistuneen itävaltalaisen ALPLAn yhteisyritys.

Perjantaina 11.10. julkistetun ensimmäisen sukupolven paperipullon rakenne perustuu uusiutuvaan paperimateriaaliin. Pakkauksessa on eri tuotteisiin erikseen valittava suojapinnoite, joka kierrätettäessä erotetaan paperista. Seuraavassa vaiheessa pyritään tehostamaan pakkauksen valmistusteknologiaa ja edistämään kokonaan kierrätettävän pullon kehitystä. Seuraava tavoite on, että pakkauksen suojapinnoite olisi biopohjaisesta materiaalista ja kierrätettävissä. Luontoon päätyessä pakkaus myös hajoaisi ilman haittoja.

Myös suomalainen maaliyhtiö Teknos on mukana hankkeessa. Teknoksen innovaatiojohtaja Tuomas Aspiala kertoo Kauppalehdelle, että yritystä on pyydetty mukaan kehittämään pinnoitetta pulloon, kun sopivaa pinnoitetta ei onnistuttu kehittämään. Aspialan mukaan nyt esiteltiin ensimmäisen sukupolven paperipullo, jonka ulkopuolinen pinnoite on Teknoksen. Pullo ei Aspialan mukaan vielä ole biopohjainen, eikä biohajoava.

Pullohankkeessa ovat mukana myös L’Oreal ja Absolut.

Perjantaina julkistettiin myös toinen puupullon prototyyppi, jota Carlsberg käytti olutpullona. Pullossa on erillinen irroitettava suojakalvo sisällä.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Tampereella kehitetään biomateriaaleja

VTT, Tampereen ammattikorkeakoulu ja rakennus- sekä pakkausalaan liittyvät yritykset kehittävät kestävämpiä ja ympäristöystävällisempiä materiaaleja uusiin sovelluksiin. BeLight-hankkeen tavoitteena on myös verkostoituminen, kansainvälistyminen sekä muovin kiertotalouden mukaiset uudet liiketoimintamahdollisuudet.
belight-hanke-tampere-banneri

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Uusimmat uutiset

Kaksoisetiketit pelastavat oluen

Jos sinulle jäi yksi tai useampi pullo Eriksbergin jouluolutta pyhien jälkeen, voit muuttaa ne yksinkertaisella kädenliikkeellä pääsiäisoluiksi. Carlsberg ja Eriksberg ovat miettineet tämän asian tarkoin.
julpaskolen_pressbild-1x

Jaakko Nikkilä valittiin Billerud Europen toimitusjohtajaksi

Billerud on nimittänyt Jaakko Nikkilän Billerud Europen toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi.
Jakkox

Tässä on vuoden 2025 Pantone-väri

Pantone Color Instituutti valitsi Mocha Moussen vuoden 2025 Pantone-väriksi
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 lisää kiertotaloutta digitalisoimalla pakkaukset

AIM:n (European Brands Association) projektipäällikkö Jan ’t Hart esitteli mielenkiintoista HolyGrail 2.0 -projektia AIPIA World Congress 2024 -tapahtumassa Amsterdamissa. Siinä käytetään digitaalisia vesileimoja, jotta pakkausjäte voitaisiin lajitella tarkemmin ja samalla kierrätyksen laatu nousisi. Tavoitteena on parantaa kiertotaloutta.
Lenor-codes