Isot kansainväliset yritykset panostavat nyt lisää paperipullon kehittämiseen. Coca-Cola on Carlsbergin, BillerudKorsnäsin ja ALPLAn kanssa mukana Paboco on start-up-yrityksessä, joka on kehittänyt uuden paperipullon prototyypin. Siinä on eri tuotteisiin erikseen valittava suojapinnoite, joka kierrätettäessä erotetaan paperista.
Pabocon tavoitteena on kehittää ensimmäinen täysin biopohjainen ja kierrätettävä paperipullo, jota olisi mahdollista käyttää jokapäiväisten kuluttajatuotteiden kuten hiilihapollisten ja -hapottomien juomien tai kosmetiikan pakkaamiseen. Pacobo aloitti vuonna 2015. Yritys on ruotsalaisen paperipakkausmateriaaleja kehittävän BillerudKorsnäsin ja juomapakkauksien valmistamiseen erikoistuneen itävaltalaisen ALPLAn yhteisyritys.
Perjantaina 11.10. julkistetun ensimmäisen sukupolven paperipullon rakenne perustuu uusiutuvaan paperimateriaaliin. Pakkauksessa on eri tuotteisiin erikseen valittava suojapinnoite, joka kierrätettäessä erotetaan paperista. Seuraavassa vaiheessa pyritään tehostamaan pakkauksen valmistusteknologiaa ja edistämään kokonaan kierrätettävän pullon kehitystä. Seuraava tavoite on, että pakkauksen suojapinnoite olisi biopohjaisesta materiaalista ja kierrätettävissä. Luontoon päätyessä pakkaus myös hajoaisi ilman haittoja.
Myös suomalainen maaliyhtiö Teknos on mukana hankkeessa. Teknoksen innovaatiojohtaja Tuomas Aspiala kertoo Kauppalehdelle, että yritystä on pyydetty mukaan kehittämään pinnoitetta pulloon, kun sopivaa pinnoitetta ei onnistuttu kehittämään. Aspialan mukaan nyt esiteltiin ensimmäisen sukupolven paperipullo, jonka ulkopuolinen pinnoite on Teknoksen. Pullo ei Aspialan mukaan vielä ole biopohjainen, eikä biohajoava.
Pullohankkeessa ovat mukana myös L’Oreal ja Absolut.
Perjantaina julkistettiin myös toinen puupullon prototyyppi, jota Carlsberg käytti olutpullona. Pullossa on erillinen irroitettava suojakalvo sisällä.