Varttilavat kasvattavat suosiotaan kuljetuspakkauksissa. Myös Pandan tuotteet löytyvät myymälöistä aiempaa helpommin varttilavojen avulla. Orkla Suomi on muutenkin siirtynyt kertakäyttöisistä lavoista CHEPin toimittamiin vuokralavoihin.
Makeiset ja muut Orkla Suomen tuotteet, kuten mehut, majoneesit, keksit ja myslit lähtevät nyt varttilavojen päällä tehtaalta matkaan myymälöihin.
”Käytämme noin 10 000 varttilavaa vuodessa, ja niistä suurin osa on makeisia varten. Kun varttilava on pakattu ja täydennetty esittelyratkaisulla, lava voidaan viedä sellaisenaan kauppaan asti”, Orklan logistiikkapäällikkö Mauri Suuronen kertoo.
Käytännössä tuotteet pakataan varttilavoille erilaisia esittelyratkaisuja käyttäen. Yleensä tuotteet asetetaan varttilavalle pahvisessa kaukalossa. Kaukalon ulkonäkö suunnitellaan kampanjan tai brändi-ilmeen mukaan. Lavan pohjalle voidaan myös asentaa erillinen korokepohja, jotta kuluttaja saa tuotteet helpommin ostoskoriinsa.
Suurosen mukaan CHEPin varttilava soveltuu erinomaisesti esittelyratkaisujen rakentamiseen. Orkla Suomi aloitti vuokrattavien varttilavojen käytön vuonna 2017, ja yhteistyö CHEPin kanssa käynnistyi laajemmin keväällä 2018. Yritys arvostaa varttilavojen kestävyyttä ja CHEPin toimitusvarmuutta.
Orklalla esittelyratkaisujen parissa työskentelevä tekninen pakkaussuunnittelija Arja Laitinen korostaa, että varttilava on jo itsessään markkinointiväline.
”Tuotteiden täytyy erottautua jollain tavalla, jotta kuluttaja ottaa ne ostoskärryynsä. Varttilavat ovat erinomainen mahdollisuus vaikuttaa ostopäätökseen”, Laitinen sanoo.