Pakkausten vastuullisuus yhä tärkeämpää kuluttajille

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-11-13
PÄIVITETTY: 2023-02-16


Suomalaiset kuluttajat haluavat tehdä ympäristöystävällisempiä valintoja. Vastuulliset tuotteet ja pakkaukset kiinnostavat yhä enemmän kuluttajia Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Baltian maissa yhtäaikaisesti toteutetun Sustainable Life -kuluttajatutkimuksen mukaan.

Kuluttajatutkimus paljastaa mielenkiintoisia eroja maiden välillä ympäristöön ja vastuulliseen kuluttamiseen liittyvissä asenteissa sekä arkipäivän valinnoissa. Tutkimuksen teetätti Orkla, joka on Pohjoismaiden suurin päivittäistavarakaupan tuotemerkkien toimittaja.

Kaikissa Pohjoismaissa reilusti yli puolet kuluttajista kaipaa lisää tietoa siitä, mitkä tuotteet ovat vastuullisia valintoja. Suomessa 65 % vastaajista haluaa suosia vastuullisiksi kokemiaan brändejä ja tuotteita.

”Tutkimus osoittaa selvästi, että suomalaiset ovat ilmastotietoista kansaa ja kiinnostuneita siitä, miten tehdä arjesta vastuullisempaa. Vastuullisia tuotteita on kuitenkin vaikea tunnistaa, ja kuluttajat tarvitsevat tukea vastuullisten valintojen tekemisessä. Lisäksi pakkausten kierrätettävyys mietityttää, ja yli puolet suomalaista toivoo pakkauksiin enemmän tietoa lajittelusta”, sanoo Nina Olin, Orklan viestintäjohtaja Suomessa.

Tutkimuksessa oli monia pakkauksia koskevia kysymyksiä. Vastaajista 20 % välttää täysin tai usein sellaisten tuotteiden ostamista, jotka ovat muovipakkauksissa. Selvä enemmistö vastaajista pitää tärkeänä, että tuotteen pakkaus voidaan kierrättää. 41 % on valmiita maksamaan enemmän biohajoavasta muovipakkauksesta kuin tavallisesta muovipakkauksesta.

Tutkimuksessa haastateltiin tuhatta yli 18-vuotiasta kansalaista Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta sekä Baltian maista. Yhteensä haastateltavia oli 7 000. Tutkimuksen toteutti kansainvälinen tutkimusyhtiö Ipsos Research lokakuun 2019 aikana.

Yhteenveto tuloksista löytyy Orkla Suomen sivuilta tästä.

Uusimmat uutiset

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

PackIndx: Kiristekalvojen valmistusta uhkaa raaka-ainepula

Donald Trumpin tullien aiheuttama turbulenssi on vaikuttanut tiettyjen raaka-aineiden saatavuuteen. Tämä koskee etenkin C4:ää (buteenia), jota käytetään mm. standardilaatuisten kiristekalvojen valmistuksessa.
triofilm

DePoly perustaa ainutlaatuisen koelaitoksen PET- ja polyesterijätteen kierrättämiseksi Sveitsissä

Sveitsiläinen DePoly avaa kesällä koelaitoksen, jonka kapasiteetti on 500 tonnia vuodessa. Tarkoituksena on antaa vanhalle muoville uusi elämä. Samalla yritys on varmistanut 23 miljoonan dollarin rahoituksen sijoittajilta.
depoly1

Jatka lukemista

Päätyykö pakkaus hylkyyn vai kiertoon?

Lajittelu ja muovipakkauksen päätyminen oikeaan paikkaan kierrätyslaitoksella määrittävät kierrätyksen onnistumisen.
ia_ahl_etiketit

Valion maitotölkit pukeutuvat kevätkuoseihin

Viljele hyvää -maitotölkit ilmestyvät kauppoihin tästä viikosta alkaen ja ovat saatavilla heinä-elokuun vaihteeseen asti.
Valio 22032022

Suomalaisväriä Pro Carton Young Designers -kilpailussa

Lapin yliopiston teollisen muotoilun opiskelija Senni Virransola pääsi ainoana suomalaisena jatkoon kansainvälisessä suunnittelukilpailussa.
Pro Carton 12082021

360 Services auttaa optimoimaan pakkausta

Metsä Boardin uusi palvelukokonaisuus tarjoaa asiakkaille entistä paremmat mahdollisuudet kehittää pakkauksiaan.
MetsäBoard 26052021