Suomalaiset kuluttajat haluavat tehdä ympäristöystävällisempiä valintoja. Vastuulliset tuotteet ja pakkaukset kiinnostavat yhä enemmän kuluttajia Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Baltian maissa yhtäaikaisesti toteutetun Sustainable Life -kuluttajatutkimuksen mukaan.
Kuluttajatutkimus paljastaa mielenkiintoisia eroja maiden välillä ympäristöön ja vastuulliseen kuluttamiseen liittyvissä asenteissa sekä arkipäivän valinnoissa. Tutkimuksen teetätti Orkla, joka on Pohjoismaiden suurin päivittäistavarakaupan tuotemerkkien toimittaja.
Kaikissa Pohjoismaissa reilusti yli puolet kuluttajista kaipaa lisää tietoa siitä, mitkä tuotteet ovat vastuullisia valintoja. Suomessa 65 % vastaajista haluaa suosia vastuullisiksi kokemiaan brändejä ja tuotteita.
”Tutkimus osoittaa selvästi, että suomalaiset ovat ilmastotietoista kansaa ja kiinnostuneita siitä, miten tehdä arjesta vastuullisempaa. Vastuullisia tuotteita on kuitenkin vaikea tunnistaa, ja kuluttajat tarvitsevat tukea vastuullisten valintojen tekemisessä. Lisäksi pakkausten kierrätettävyys mietityttää, ja yli puolet suomalaista toivoo pakkauksiin enemmän tietoa lajittelusta”, sanoo Nina Olin, Orklan viestintäjohtaja Suomessa.
Tutkimuksessa oli monia pakkauksia koskevia kysymyksiä. Vastaajista 20 % välttää täysin tai usein sellaisten tuotteiden ostamista, jotka ovat muovipakkauksissa. Selvä enemmistö vastaajista pitää tärkeänä, että tuotteen pakkaus voidaan kierrättää. 41 % on valmiita maksamaan enemmän biohajoavasta muovipakkauksesta kuin tavallisesta muovipakkauksesta.
Tutkimuksessa haastateltiin tuhatta yli 18-vuotiasta kansalaista Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta sekä Baltian maista. Yhteensä haastateltavia oli 7 000. Tutkimuksen toteutti kansainvälinen tutkimusyhtiö Ipsos Research lokakuun 2019 aikana.
Yhteenveto tuloksista löytyy Orkla Suomen sivuilta tästä.