Pakkauskonseptien testaukseen suunniteltu Package Value Toolkit sijoittui toiseksi Viestintäalan tutkimussäätiön Think Ink -innovaatiokilpailussa. Palkinto jaettiin Mediapäivillä.
Tekesin ja yritysten rahoittamassa Valuepack-hankkeessa kehitetty Package Value Toolkit on pakkauskonseptien kuluttajatestaukseen suunniteltu työkalu. Idea työkalusta syntyi havainnosta, että yhä useammin pakkaukset jäävät kehittämättä niiltä yrityksiltä, jotka hyötyisivät siitä eniten.
− Ja jos pakkauksia uudistetaan, niin 95 prosenttia pakkausuudistuksesta ei käytännössä muuta yrityksen markkinaosuutta suuntaan eikä toiseen, toteaa Package Testing & Reseachin (PTR) toimitusjohtaja Virpi Korhonen.
Varsinkaan pienissä yrityksissä ei Korhosen mukaan uskalleta investoida pakkaussuunnittelun, vaikka yhä useammin se on yrityksen ainoa painettu mainos. Hyödyntämätöntä potentiaalia on siis runsaasti, vaikka Suomessa on tarjolla paljon korkeatasoista pakkaussuunnittelu- ja muotoiluosaamista.
− Lähdimme yhdessä suunnittelutoimistojen kanssa kehittämään helppokäyttöistä ja edullista työkalua pakkauskonseptien testaukseen. Työkalu suunniteltiin sellaiseksi, että pienimmilläkin yrityksillä on mahdollisuus ostaa testauspalvelua.
PTR vie eteenpäin työkalun digitalisointia ja kaupallistamista 20 000 euron voittosummallaan. Työkalua esitellään 30.11. Lahden Sibeliustalolla järjestettävässä WRAP IT! – Packaging Summitissa.