Verkkokaupassa tuotetietojen merkitys korostuu, kun tuotetta ei näe. Tuotteen kuvaus ja markkinointi täytyy verkossa tehdä kuvin ja sanoin. Tuotteen valmistajan on nyt entistä helpompaa välittää näitä tietoja kauppaketjuille ja verkkokaupalle Synkka-palvelun kautta.
Kotimaisissa verkkokaupoissa mm. elintarvikkeista on jo kuluttajille paljon tietoa tuotesisällöstä. Näitä ovat esimerkiksi ainesosaluettelot sekä allergeenitiedot. Nämä tiedot ovat lainsäädännönkin vuoksi pakollisia tietoja ja ne on näytettävä verkkokaupassa niin kuin fyysisen pakkauksen kyljessäkin.
Synkka-palvelu on kaupan alan kattavin tuotetietopalvelu, joka yhdistää tavarantoimittajat ja jälleenmyyjät. Palvelussa on nyt 750 toimittajaa ja 70 vastaanottajaa, mm. S-Ryhmä ja K-Ryhmä sekä suurimmat tukkurit. Synkkaan voi nyt siirtää tuotetietojen lisäksi myös tuotteen markkinointitekstin ja tuotekuvat. Tätä kautta ne siirtyvät verkkokauppaankin vaivattomasti.
Synkka-palvelua käyttävät erityisesti alan suuret toimijat, mutta myös pienemmät yritykset voivat hyödyntää sitä sekä Golli-palvelua, joka on selaimella toimiva palvelu tilaus- ja toimitusprosessin hoitamiseen. Palvelua voi hyödyntää mm. tilausten vastaanottamiseen ja lähettämiseen sekä standardimuotoisten lavalappujen tulostamiseen. Gollia käyttää nyt noin 250 yritystä.
Palvelut tuottaa GS1 Finland, joka on osa maailmanlaajuista voittoa tavoittelematonta GS1-organisaatiota. Sen tunnetuin tuote on kaikkialla maailmassa käytetty GS1-viivakoodi. Viivakoodistandardi on laajentunut kokonaisvaltaiseksi, globaaliksi liiketoiminnan kieleksi.