Pakkauksen tiedot ja kuvat helpommin verkkoon

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-05-15
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Verkkokaupassa tuotetietojen merkitys korostuu, kun tuotetta ei näe. Tuotteen kuvaus ja markkinointi täytyy verkossa tehdä kuvin ja sanoin. Tuotteen valmistajan on nyt entistä helpompaa välittää näitä tietoja kauppaketjuille ja verkkokaupalle Synkka-palvelun kautta.

Kotimaisissa verkkokaupoissa mm. elintarvikkeista on jo kuluttajille paljon tietoa tuotesisällöstä. Näitä ovat esimerkiksi ainesosaluettelot sekä allergeenitiedot. Nämä tiedot ovat lainsäädännönkin vuoksi pakollisia tietoja ja ne on näytettävä verkkokaupassa niin kuin fyysisen pakkauksen kyljessäkin.

Synkka-palvelu on kaupan alan kattavin tuotetietopalvelu, joka yhdistää tavarantoimittajat ja jälleenmyyjät. Palvelussa on nyt 750 toimittajaa ja 70 vastaanottajaa, mm. S-Ryhmä ja K-Ryhmä sekä suurimmat tukkurit. Synkkaan voi nyt siirtää tuotetietojen lisäksi myös tuotteen markkinointitekstin ja tuotekuvat. Tätä kautta ne siirtyvät verkkokauppaankin vaivattomasti.

Synkka-palvelua käyttävät erityisesti alan suuret toimijat, mutta myös pienemmät yritykset voivat hyödyntää sitä sekä Golli-palvelua, joka on selaimella toimiva palvelu tilaus- ja toimitusprosessin hoitamiseen. Palvelua voi hyödyntää mm. tilausten vastaanottamiseen ja lähettämiseen sekä standardimuotoisten lavalappujen tulostamiseen. Gollia käyttää nyt noin 250 yritystä.

Palvelut tuottaa GS1 Finland, joka on osa maailmanlaajuista voittoa tavoittelematonta GS1-organisaatiota. Sen tunnetuin tuote on kaikkialla maailmassa käytetty GS1-viivakoodi. Viivakoodistandardi on laajentunut kokonaisvaltaiseksi, globaaliksi liiketoiminnan kieleksi.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Tampereella kehitetään biomateriaaleja

VTT, Tampereen ammattikorkeakoulu ja rakennus- sekä pakkausalaan liittyvät yritykset kehittävät kestävämpiä ja ympäristöystävällisempiä materiaaleja uusiin sovelluksiin. BeLight-hankkeen tavoitteena on myös verkostoituminen, kansainvälistyminen sekä muovin kiertotalouden mukaiset uudet liiketoimintamahdollisuudet.
belight-hanke-tampere-banneri

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit