Muovikeskusteluun kaivataan faktapohjaa

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2022-05-11
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Muovi on viime vuosina saanut tarpeettomankin huonon maineen ja usein sitä käsitellään julkisuudessa ei-niin-silkkisin hansikkain. Mielikuvat ja asenteet pohjaavat paljon merimuovikuvastoon, jonka myötä ympäristön roskaantumisen ongelmat ovat tulleet näkyviksi. Lähiaikoina muovin maine on kuitenkin hiljalleen kohentunut erityisesti ruokaturvan ja hygienian varmistamisen sekä hävikin vastaisen kamppailun ansiosta.

Amerplastin myynti- ja markkinointijohtaja Ari-Pekka Pietilä toteaa, että korona-aikana kysynnässä kohdattiin poikkeuksellinen sahausliike, kun kysyntä ensin nousi, sitten hiipui ja nousi taas uudestaan. Hän analysoi, että myös muutosten luonne muuttuu.
– Tällä hetkellä eletään jatkuvassa muutoksen tilassa. Voisikin puhua muutoksen johtamisesta: vallitseviin olosuhteisiin pitää pystyä reagoimaan tehokkaasti ja samaan aikaan tuotekehityksen olisi vastattava lainsäädännön asettamiin vaatimuksiin.

Iso osa muutoksista tulee alan ulkopuolelta, mutta ratkaisut niihin täytyy pystyä löytämään pakkausketjun sisältä. Pietilä korostaa, että ratkaisujen kehittäminen on koko arvoketjun yhteinen asia: mikään yritys tai organisaatio ei yksin voi ratkaista kaikkia haasteita.

Lue koko haastattelu Pakkaus-lehdestä 3/2022 tai Pakkausyhdistyksen verkkosivuilta.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass

Dow vähentää 1 500 työpaikkaa ympäri maailmaa

Osana miljardin dollarin vuotuista säästösuunnitelmaa Dow on ilmoittanut vähentävänsä 1 500 työpaikkaa maailmanlaajuisesti. Suunnitelmaan kuuluu myös 500 – 700 miljoonan dollarin suorien kustannusten leikkaus, joka kohdistuu etupäässä kolmansilta osapuolilta ostettuihin palveluihin ja sopimustyöhön.
Dow-HQ-main_ix

Kosmetiikkapakkausten valkaistu sellukartonki voi aiheuttaa puolet suuremman hiilijalanjäljen kuin taivekartonki

Metsä Boardin uusien laskelmien mukaan kartongin valinta voi vähentää merkittävästi kauneudenhoito- ja kosmetiikkabrändien pakkausten hiilijalanjälkeä. Tutkimuksessa verrattiin Metsä Boardin kartonkeja Euroopan markkinoilla käytettyihin tuotteisiin.  IVL Swedish Environmental Research Institute varmensi Metsä Boardin arvioinnin.
kosmetiikka