Muovikassien maksullisuus ja ympäristökysymysten esilläolo vähentävät kassien kysyntää. Suurimmat kauppaketjut S-ryhmä ja K-ryhmä kertovat kassien myynnin pysähtyneen tai laskevan asiakasmäärien lisääntymisestä huolimatta. Yhä useampi myyty muovikassi on valmistettu kierrätysmuovista tai on biohajoava.
S-ryhmä kertoi heinäkuussa, että S-ryhmän markettien muovikassien myynti laski alkuvuonna 4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Samaan aikaan muut kassivaihtoehdot kasvattavat suosiotaan.
”Meidän asiakasmäärillämme puhutaan suurista määristä eli lähes kolmesta miljoonasta muovikassista. Enää vain joka neljä asiakas ostaa muovikasseja”, kertoo suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Samalla kun muovikassien kulutus vähenee S-ryhmän tavoitteena on lisätä ostoskasseissa käytettävän kierrätysmuovin määrää. Kierrätysmateriaalin osuus kaikista myydyistä muovikasseista on jo nyt lähes 60 prosenttia.
Muovikasseja korvaavat muut kassivaihtoehdot kasvattavat myyntiään rajusti.
”Biohajoavien kassien myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa viime vuoden alkupuoliskolta tähän vuoteen huimat 47 prosenttia. Myös paperikassit olivat kovassa, lähes 30 prosentin, kasvuvauhdissa”, vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi S-ryhmän vähittäiskaupasta summaa.
Muovikassien myynnin lasku näkyy myös jätepussien vuosi vuodelta kasvavana myyntinä. Viimeisen kahden vuoden aikana niiden myynti on kasvanut yli 20 prosenttia.
Kestokassien suosio kasvaa
Muovikassien ostaminen ei ole lisääntynyt K-ryhmän ruokakaupoissa asiakasmäärien kasvun myötä. Vähiten muovikasseja ostetaan Ahvenanmaalla, Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Asiakasryhmistä useimmin muovikasseja ostavat sinkut ja nuoret parit – ja kaikkein harvimmin eläkeläiset.
”Vuosi sitten huhtikuussa päätimme hinnoitella muovi-, paperi- ja biohajoavat kassit saman hintaisiksi kaikissa K-ruokakaupoissa. Tavoitteena oli, että asiakkaidemme olisi entistä helpompaa valita jokin muu kuin muovikassi. Muutos on onnistunut. Biohajoavien kassien ja paperikassien myynti on lisääntynyt, ja myös kestokasseja ostetaan K-ruokakaupoista yhä enemmän. Muovikassien käyttö on samalla suhteellisesti vähentynyt: muovikassien myynninkehitys on pyöreät nolla prosenttia, vaikka asiakasmäärät ovat samaan aikaan kasvaneet”, kertoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.
Britanniassa muovikassien myynti on laskenut vielä jyrkemmin. Uusien DEFRAn julkaisemien lukujen mukaan supermarkettien myymien muovikassien myynti on laskenut 90 % sen jälkeen kun vuonna 2015 niistä ryhdyttiin perimään 5 penceä. Suurimmat ketjut myivät 2018/19 lähes puolta vähemmän kertakäyttöisiä kasseja kuin vuotta aiemmin.