Metsä Board modernisoi Simpeleen kartonkitehdasta

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2024-04-26
PÄIVITETTY: 2024-05-02
Simpeleen tehdas talvimaisemissa. Kuva Metsä Board.

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board on tehnyt investointipäätöksen Simpeleen taivekartonkikoneen uudistamisesta. Se parantaa taivekartongin laatua sekä lisää tuotannon tehokkuutta.

Investointi mahdollistaa fossiilisten polttoaineiden korvaamisen kartongin valmistuksessa, mikä tukee Metsä Boardin tavoitetta fossiilittomasta tuotannosta yhtiön kaikilla tehtailla vuoden 2030 loppuun mennessä.

Metsä Board ilmoitti maaliskuussa käynnistävänsä merkittävän investointiohjelman Simpeleen kartonkitehtaan modernisoimiseksi. Se toteutetaan vaiheittain seuraavan kymmenen vuoden aikana. Suunniteltu investointiohjelma sisältää myös uudistuksia mekaanisen massan valmistuksessa, kartongin jälkikäsittelyssä ja uuden voimalaitoksen. Tosin näistä investoinneista yhtiö ei vielä ole päättänyt.

Uudistuksen myötä tehtaan tuotantokapasiteetti kasvaa noin 10 000 tonnilla, minkä jälkeen Simpeleen taivekartongin vuosittainen tuotantokapasiteetti on noin 310 000 tonnia. Simpeleen tehdas valmistaa korkealaatuista kevyttä taivekartonkia, josta valmistetaan pääosin elintarvike- ja lääkepakkauksia.

Investointi käynnistyy heti ja sen arvioidaan valmistuvan vuoden 2025 toisella puoliskolla. Investoinnin arvo on noin 60 miljoonaa euroa, jakautuen vuosille 2024–2026.

— Kartonkikoneen uudistaminen on osa laajempaa investointiohjelmaa Simpeleen kartonkitehtaan modernisoimiseksi. Nyt toteutettavalla investoinnilla taivekartongin laatu paranee vastaten näin tiukimpiinkin vaatimuksiin erityisesti ruoka- ja lääkepakkaamisessa. Lisäksi investointi parantaa kustannuskilpailukykyämme ja mahdollistaa lähes täysin fossiilittoman tuotannon Simpeleen kartonkitehtaalla, toimitusjohtaja Mika Joukio sanoo.

Jatka lukemista

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce