Marmeladipakkaus täynnä nostalgiaa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-11-22
PÄIVITETTY: 2023-02-16


Fazerin yhteistyö Serlachius-museoiden kanssa jatkuu, kun Fazer tuo myyntiin Finlandia-marmeladeja sisältävän erikoispakkauksen. Pakkauksen kansikuvana on taiteilija Olga Gummerus-Ehrströmin 1900-luvun alussa Fazerille tekemä Amor-aiheinen kuvitustyö.

Teos kuuluu Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmiin ja rasia on myynnissä Serlachiuksen museokauppojen ja verkkokaupan lisäksi Fazer Experience -vierailukeskuksen myymälässä.

Olga Gummerus-Ehrström (1876–1938) suunnitteli Fazerille erilaisia myymälätölkkien etikettejä ja makeispakkauksia 1900-luvun alkupuolella. Olga, kutsumanimeltään Olli, oli lahjakas muotokuvamaalari, joka suunnitteli ja toteutti puolisonsa Ericin työparina myös lasimaalauksia, tekstiilejä ja muita koristetaiteen teoksia. Pariskunnan elämäntyötä esittelevä laaja näyttely avautui Mäntän Serlachius-museoissa tammikuussa 2019 ja sen on tähän mennessä nähnyt jo 78 000 kävijää. Fazerille tehtyjä kuvituksia on esillä myös Fazer Experience -vierailukeskuksen näyttelyssä.

Fazer on historiansa aikana tehnyt paljon yhteistyötä suomalaisten taiteilijoiden kanssa. Pakkauksia ja mainoksia ovat suunnitelleet mm Akseli Gallen-Kallela, Tove Jansson, Aleksander Lindeberg ja Erik Bruun.

Finlandia-kuulien, alkuperäiseltä nimeltään Kruunajaismarmeladin, tarina juontaa yli sadan vuoden päähän: vuonna 1902 hedelmämarmeladeja lähetettiin Englannin tulevan kuninkaan Edward VII:n kruunajaisiin. Puiseen ”kruunajaisrasiaan” oli painettu tarkka jäljennös kuninkaan kruunusta. Vuonna 1947 taas kruunajaismarmeladeja lähetettiin häälahjaksi prinsessa Elisabetille, tulevalle kuningattarelle.

Kruunajaismarmeladin nimi muuttui vuonna 1948 Finlandiaksi, mutta edelleen rasiassa on muistona upean kruunajaiskruunun kuva. Alun perin Finlandia-makeisia valmistettiin Helsingissä Tehtaankadulla.

Uusimmat uutiset

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

PackIndx: Kiristekalvojen valmistusta uhkaa raaka-ainepula

Donald Trumpin tullien aiheuttama turbulenssi on vaikuttanut tiettyjen raaka-aineiden saatavuuteen. Tämä koskee etenkin C4:ää (buteenia), jota käytetään mm. standardilaatuisten kiristekalvojen valmistuksessa.
triofilm

DePoly perustaa ainutlaatuisen koelaitoksen PET- ja polyesterijätteen kierrättämiseksi Sveitsissä

Sveitsiläinen DePoly avaa kesällä koelaitoksen, jonka kapasiteetti on 500 tonnia vuodessa. Tarkoituksena on antaa vanhalle muoville uusi elämä. Samalla yritys on varmistanut 23 miljoonan dollarin rahoituksen sijoittajilta.
depoly1

Jatka lukemista

Päätyykö pakkaus hylkyyn vai kiertoon?

Lajittelu ja muovipakkauksen päätyminen oikeaan paikkaan kierrätyslaitoksella määrittävät kierrätyksen onnistumisen.
ia_ahl_etiketit

Valion maitotölkit pukeutuvat kevätkuoseihin

Viljele hyvää -maitotölkit ilmestyvät kauppoihin tästä viikosta alkaen ja ovat saatavilla heinä-elokuun vaihteeseen asti.
Valio 22032022

Suomalaisväriä Pro Carton Young Designers -kilpailussa

Lapin yliopiston teollisen muotoilun opiskelija Senni Virransola pääsi ainoana suomalaisena jatkoon kansainvälisessä suunnittelukilpailussa.
Pro Carton 12082021

360 Services auttaa optimoimaan pakkausta

Metsä Boardin uusi palvelukokonaisuus tarjoaa asiakkaille entistä paremmat mahdollisuudet kehittää pakkauksiaan.
MetsäBoard 26052021