Markkinoinnissa ei ole tarjolla pikavoittoja

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-11-16
PÄIVITETTY: 2023-11-29
Jani Halme puhumassa Pakkaus on media-koulutuksessa syyskuussa.

Ei voi olla harkinnassa, jos ei ole tiedossa tai muistissa – oikealla hetkellä. Tämä on markkinoinnin kultainen sääntö, joka usein unohtuu, sanoo toimittaja, mainostoimisto Toinen PHD:n luova johtaja Jani Halme. Pakkaus on erinomainen tapa pitää tuote ja sen brändi kuluttajan tiedossa ja muistissa vielä ostohetken jälkeenkin.

Samalla Jani Halme muistuttaa, että markkinoinnissa ei ole tarjolla pikavoittoja – työn tulokset vaativat vuosien systeemistä tekemistä.

– Markkinointi on tuuppimista, tuupimme kuluttajaa kohti ostamista. Kun oma porukka alkaa olla viestiä kurkkuaan myöten täynnä, alkaa suuri yleisö ehkä vasta kiinnostua. Kun viesti pursuaa markkinointiväen mielestä kaikkialta, voi olla pieni mahdollisuus, että kuluttaja on kuullut asiasta, sanoo Halme.

Markkinointiväki on myös hyvin uudistushenkistä, joskus liikaakin. Jos joku toimii, ei sitä kannata lähteä turhaan muuttamaan. Halmeen mukaan niin brändi- kuin pakkausuudistuksissa usein kyse on markkinointiväen sinänsä ymmärrettävästä henkilökohtaisesta halusta uudistaa ja esiintyä dynaamisena ja luovana silloinkin, kun uudistukselle ei olisi varsinaisesti tarvetta.
– Ihan hyvä brändi, mutta pakkaus vaihdetaan sen takia että johdolle näytetään, että olen uudistava ihminen, hän kärjistää.

”Erottaudu tai kuole”

Markkinoinnissa on Halmeen mukaan neljä kuumaa puheenaihetta. Ensimmäinen näistä on erottautuminen. Suomen Pakkausyhdistyksen Pakkaus on media -tilaisuuden esitystään varten Halme kysyi somekyselyllä seuraajiensa lempipakkauksia. Twittiinsä hän sai satoja vastauksia – aihe selkeästi herätti intohimoja.  Fazerin Alku-puuron pakkaus sai Halmeen somekanavassa valtavasti viestejä innostuneilta käyttäjiltä eikä ihme, onhan pakkaus palkittu sekä ScanStarilla että monilla muillakin alan palkinnoilla.

  • Erottaudu tai kuole. Alku-puuron pakkaussuunnittelussa on onnistuttu, koska moni mainitsi ostavansa puuron pakkauksen takia ja jopa vaihtaneensa puuromerkkiä – suunnittelija voi tosiaan onnitella itseään.

Myös S-ryhmän Kotimaista -brändin vuonna 2019 tehty pakkausuudistus nousi esille samaisessa somekyselyssä ja sitä Halme pitääkin yhtenä vuosikymmenen parhaista pakkausuudistuksista. Vaikka pakkausuudistuksen lisäksi brändin markkinoimiseksi ei tehty muita toimenpiteitä, brändien arvostustutkimuksessa sarjan tunnettuus nousi 70 sijaa kahdessa vuodessa.

  • Pakkausten visuaaliset elementit ovat nyt kauttaaltaan kunnossa: iso typografia, väri ja oranssi tehosteväri.

Tuotesarjan yhteensä 360 tuotteen pakkausuudistus on ollut iso ponnistus S-ryhmältä, Halme sanoo. Toki myös kuluttajien taloudellisen tilanteen heikentyminen on toiminut brändin hyväksi ja ohjannut kuluttajia siirtymään private label -tuotesarjan käyttäjiksi.

Teksti: Johanna Nikunen

Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä

Jatka lukemista

Uusi päällystämätön kartonki Holmen Iggesundilta

Invercote Touch on uusi päällystämätön kartonki Holmen Board & Paperilta. Se on suunniteltu vastaamaan kasvavaan kysyntään kestäviä ja visuaalisesti houkuttelevia pakkausmateriaaleja kohtaan, joiden tulee silti säilyttää hyvät paino-ominaisuutensa.
Igge-touchx

UPM sponsoroi Pentawardsia korostaakseen kestävää muotoilua

UPM laajentaa yhteistyötään kansainvälisen pakkaussuunnitteluyhteisön Pentawardsin kanssa ja ryhtyi sen yhdeksi pääsponsoreista.
pentawards

Uusi paperipakkaus korvaa laminoinnin

UPM Specialty Papers ja Fazer ovat yhteistyössä kehittäneet uudenlaisen pakkauksen Fazerin Kaurainen Riisipiirakoille. Perinteinen muovilaminoitu pakkauspaperi on korvattu edistyksellisellä paperisella ratkaisulla. Uusi pakkaus on tiedotteen mukaan paremmin kierrätettävä, eikä sen erityisominaisuuksista ole tingitty.
fazerx

Stora Ensolta uusi vuokapakkaus

Stora Enso esitteli PacTec-messuilla uuden vastuullisen elintarvikkeiden aaltopahvipakkauksen. Ondarove on kuitupohjainen ja helposti kierrätettävä vuokapakkaus, joka säästää materiaalia ja vähentää muovin käyttöä. Siihen voidaan painaa sekä sisä- että ulkopintaan.
stora ensoc

Uusimmat uutiset

Drupa alkoi - tässä on 18 vinkkiä messuille

Ensimmäistä kertaa vuoden 2016 jälkeen Drupa järjestetään Düsseldorfissa. Jättimessuilla on monen vuoden jälkeen paljon uutta esiteltävää, erityisesti pakkausalasta kiinnostuneille. Eikä niitä kutsuta syyttä yhä useammin Drupack-messuiksi. Tästä löydät vinkkejä, joita kävijät voivat nähdä messuilla. Packnews on luonnollisesti paikalla.
DRUPA24_01x

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox