Luomun myynti hyvässä vauhdissa 2019

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2020-02-04
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Luomun myynti on kasvanut koko 2010-luvun ajan. Uudet tuotteet ja osuminen kuluttajatrendeihin selittävät osan kasvusta, mutta luomu on myös arkipäiväistynyt ja pitänyt paikkansa peruselintarvikkeiden myynnissä. Vähittäiskaupan luomutuotteiden myynti lisääntyi 9,6 prosenttia vuonna 2019.

Luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu arvioi, että viime vuonna luomutuotteita myytiin yhteensä noin 368 miljoonalla eurolla. Luomun myynti on 2010-luvun aikana yli kaksinkertaistunut. Pro Luomu aloitti luomumyynnin seuraamisen vuonna 2011, jolloin se oli noin 163 miljoonaa euroa.

Suurimmat tuoteryhmät luomumyynnissä olivat viime vuosien tapaan hedelmät, maito ja muut nestemäiset maitotuotteet sekä vihannekset. Hedelmä- ja vihannesosastoilta myydään yli 20 prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupan luomumyynnistä.

Myös kahvi ja kananmunat olivat edelleen suosittuja luomutuotteita. Yhteensä näiden viiden suosituimman tuoteryhmän osuus luomumyynnistä on noin 45 prosenttia. Suhteellisesti eniten luomumyyntiään kasvattivat panimotuotteet sekä pakasteet.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

United Bankersin metsärahasto ostaa FiberLeanin

Suomalainen United Bankersin rahasto Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG) on ostanut kaikki FiberLean Technologies Ltd:n osakkeet. FiberLean valmistaa laitteita mikrofibrilloidun selluloosan (MFC) tuotantoon, mikä tarkoittaa paperimassalle uusia ominaisuuksia.
David-Walker

Graafikkoyhdistyksen barometri: markkinat näyttävät synkiltä

Grafiska Företagenin (Graafisen alan yrittäjät) toimitusjohtaja Eva Glückman oli yksi Ruotsin Kartonkiyhdistyksen hiljattain pidetyn vuosikokouksen puhujista. Hän kertoi, mitä mieltä jäsenyritykset olivat taloussuhdanteista ja katsovatko he tulevaisuuteen positiivisin vai negatiivisin odotuksin.
Evax

Lääkepullojen valmistuksessa käytetään ensimmäistä kertaa biopohjaista PET-muovia

Suomalainen UPM Biochemicals on solminut kahden muun yrityksen kanssa kumppanuuden, jonka tavoitteena on tuottaa maailman ensimmäiset osittain puupohjaisesta PET-muovista valmistetut lääkepullot. Näin kertoi Nordisk Bioplastförening verkkosivuillaan.
upm-biopet-topp-2x

Uusien muovinkierrätysyritysten vauhti hiipuu Euroopassa

Plastics Recyclers Europe  -organisaatio (Muovin kierrättäjät Eurooppa) esittelee lukuja, jotka osoittavat muovinkierrätyksen kasvun hidastumista Euroopassa. Vaikka voisi luulla, että ala kehittyy jatkuvasti, ongelmia on noussut esiin.
Foto: Peter Holgersson AB