Luomutuotteiden myynti Suomessa kasvaa yhä selvästi, mutta kovin kasvuvauhti on tasaantunut vuoden aikajaksolla. Luomun myynti kasvaa silti nopeammin kuin päivittäistavarakaupan kokonaismyynti. Suhteellisesti suurin luomumyynnin kasvu nähtiin terveystuotteiden tuoteryhmässä.
Pro Luomu ry arvioi, että luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupoissa yhteensä 347 miljoonalla eurolla aikavälillä 1.7.2018–30.6.2019. Myynti lisääntyi noin seitsemän prosenttia verrattuna edelliseen vastaavaan ajanjaksoon. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin myyntitietoihin. Luomun markkinaosuus päivittäistavarakaupassa on 2,4 %. Myyntiarvio ei sisällä maatilojen suoramyyntiä eikä Alkon myyntiä.
Luomumyynnin kasvuvauhti on loiventunut verrattuna muutamaan aiempaan kovan kasvun vuoteen, jolloin myynti nousi jopa 15 %. Kasvu oli kuitenkin yhä selvästi ripeämpää kuin päivittäistavarakaupan kokonaismyynnin kasvu, joka tarkastelujaksolla oli 2,9 %.
Toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomusta toteaa tilanteeseen vaikuttavan etenkin sen, että luomumaidon myynnin kasvu on lähes pysähtynyt. Maito on luomumyynnin toiseksi isoin tuoteryhmä.
Korkeimmat markkinaosuudet omissa tuoteryhmissään luomulla on kasviöljyissä ja lastenruoissa sekä kananmunissa, kuten aiemminkin. Hyvin luomuna myyvät myös hiutaleet ja suurimot, jauhot, sokeri ja siirappi sekä kahvi ja tee. Myydyin yksittäinen luomutuote on edelleen luomubanaani, jonka menekki lisääntyi tarkastelujaksolla entisestään.