Luomumyynnin kasvu loiveni

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-09-03
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Luomutuotteiden myynti Suomessa kasvaa yhä selvästi, mutta kovin kasvuvauhti on tasaantunut vuoden aikajaksolla. Luomun myynti kasvaa silti nopeammin kuin päivittäistavarakaupan kokonaismyynti. Suhteellisesti suurin luomumyynnin kasvu nähtiin terveystuotteiden tuoteryhmässä.

Pro Luomu ry arvioi, että luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupoissa yhteensä 347 miljoonalla eurolla aikavälillä 1.7.2018–30.6.2019. Myynti lisääntyi noin seitsemän prosenttia verrattuna edelliseen vastaavaan ajanjaksoon. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin myyntitietoihin. Luomun markkinaosuus päivittäistavarakaupassa on 2,4 %. Myyntiarvio ei sisällä maatilojen suoramyyntiä eikä Alkon myyntiä.

Luomumyynnin kasvuvauhti on loiventunut verrattuna muutamaan aiempaan kovan kasvun vuoteen, jolloin myynti nousi jopa 15 %. Kasvu oli kuitenkin yhä selvästi ripeämpää kuin päivittäistavarakaupan kokonaismyynnin kasvu, joka tarkastelujaksolla oli 2,9 %.

Toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomusta toteaa tilanteeseen vaikuttavan etenkin sen, että luomumaidon myynnin kasvu on lähes pysähtynyt. Maito on luomumyynnin toiseksi isoin tuoteryhmä.

Korkeimmat markkinaosuudet omissa tuoteryhmissään luomulla on kasviöljyissä ja lastenruoissa sekä kananmunissa, kuten aiemminkin. Hyvin luomuna myyvät myös hiutaleet ja suurimot, jauhot, sokeri ja siirappi sekä kahvi ja tee. Myydyin yksittäinen luomutuote on edelleen luomubanaani, jonka menekki lisääntyi tarkastelujaksolla entisestään.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Tampereella kehitetään biomateriaaleja

VTT, Tampereen ammattikorkeakoulu ja rakennus- sekä pakkausalaan liittyvät yritykset kehittävät kestävämpiä ja ympäristöystävällisempiä materiaaleja uusiin sovelluksiin. BeLight-hankkeen tavoitteena on myös verkostoituminen, kansainvälistyminen sekä muovin kiertotalouden mukaiset uudet liiketoimintamahdollisuudet.
belight-hanke-tampere-banneri

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Uusimmat uutiset

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce

Uusi päällystämätön kartonki Holmen Iggesundilta

Invercote Touch on uusi päällystämätön kartonki Holmen Board & Paperilta. Se on suunniteltu vastaamaan kasvavaan kysyntään kestäviä ja visuaalisesti houkuttelevia pakkausmateriaaleja kohtaan, joiden tulee silti säilyttää hyvät paino-ominaisuutensa.
Igge-touchx

Biomuovilla on oleellisesti pienemmät CO2-päästöt verrattuna perinteiseen muoviin

Iso-Britanniassa, Kiinassa ja Sveitsissä olevat tutkijat ovat osoittaneet, että kun fossiilinen muovi korvataan biohajoavalla biomuovilla, syntyy merkittävästi vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Näin kirjoittaa Nordisk Bioplast-yhdistys omilla verkkosivuillaan.
Global warming concept

Packnews-lehti täyttää 90 vuotta – paluu vuoteen 1977

Packnews-lehti (aiemmin nimeltään nord emballage) täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Se saattaa olla maailman vanhin pakkausalan lehti. Toimitus on viime vuosina selaillut vanhoja lehtiä ja julkaissut niistä parhaita paloja, joista yksi on tässä artikkelissa.
Letpak