Viinintuotannossa merkittävimmät ilmastovaikutukset syntyvät juomapakkausten, etenkin lasipullojen, valmistuksesta. Pakkauksen osuus viinin ilmastovaikutuksista on kolmannes, ilman kierrätystä jopa yli 40 prosenttia. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on hiilijalanjälki. Toisin kuin elintarviketuotteissa yleensä, viinipakkauksella on suurempi kuormitus ympäristöön kuin itse juomalla.
– Panostamme kevyempien juomapakkausten osuuden kasvattamiseen. Voimme hakea valikoimaan kevyempiä pakkausmateriaaleja sekä rohkaista kumppaneitamme ottamaan käyttöön kevyempiä pakkauksia tai vaihtamaan pakkausmateriaalia. Teemme tiivistä yhteistyötä myös pohjoismaisten alkoholimonopolien kanssa, sanoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.
Pulloon pakatuissa viineissä muovipullo on ilmastoystävällisin vaihtoehto.
– Lasin valmistamiseen vaaditaan erittäin korkea lämpötila, noin 1400–1600 ˚C, joka selittää suurta hiilijalanjälkeä. Muovipullon hiilijalanjälki, 245 g CO2e/l, on noin kolmannes lasipullon hiilijalanjäljestä. Kevyestä, särkymättömästä ja helposti pakattavasta pakkauksesta on suurta etua tuotteiden kuljetuksessa, Aho kertoo.
Pakkausmateriaali ei huononna viinin laatua ja muovipullo on hyvä vaihtoehto viineille, joita ei ole tarkoitus varastoida.
Kuluttajien vaatiessa pakkauksilta yhä enemmän keveyttä ja ympäristöystävällisyyttä, haastaa trendi myös viinintuottajia ja markkinoijia uuteen ajatteluun. Uusin pakkausinnovaatio on litteä muovinen viinipullo, joka tuli Alkon valikoimaan kesäkuussa. Viinipullo on pantillinen ja se on valmistettu kokonaan kierrätetystä PET-muovista.
– Pakkauksen ilmastopäästöt ovat jopa alle viidesosan normaalin muovipullon aiheuttamista päästöistä. Litteitä 0,75 litran pulloja mahtuu laatikkoon 12 normaalin kuuden pullon sijaan. Kuormalavalliseen mahtuu valmistajan mukaan yli kaksinkertainen määrä viiniä verrattuna pyöreisiin lasisiin pulloihin. Tällä on mahdollisuus vähentää logistiikan päästöjä jopa 60 prosenttia. Samankokoinen tilansäästö pätee myös varastoinnissa, summaa Aho.